Kronfågel vill minska plasten med 30 procent

Kronfågel vill minska plasten med 30 procent
Mindre plast vill Kronfågel se – minus 30 procent för att vara exakt – och det illustrerar man så här. Foto: Pressbild Kronfågel
Kronfågel sätter som mål att minska sin användning av plast med 30 procent till år 2025 och är även partner till Plastinitiativet 2025 med dess mål.

Kronfågel sätter som mål att minska sin användning av plast med 30 procent till år 2025 och är även partner till Plastinitiativet 2025 med dess mål.

Kronfågel redovisar sina mål i en pressrelease där man skriver att företaget vill minska sin plastanvändning med 30 procent till 2025.
I samarbetet med Plastinitiativet 2025 ansluter man sig även till målsättningen att de plastförpackningar man som företag sätter på marknaden ska gå att materialåtervinna senast 2025.

– Kronfågels hållbarhetsvision är att vara branschledande inom den här typen av frågor. Som livsmedelsproducent har vi stora möjligheter att göra skillnad inom plast och förpackningar, där vi har höga ambitioner om att minska andelen plast samt använda material som går i linje med klimatmålen, säger Kronfågels vd Mats Hedlund.

Kronfågel planerar bland annat att butikstesta nya frysta förpackningar där man minskar tjockleken på förpackningen för att kunna minska plasten 30 procent.
Man vill även minimera den interna plastförbrukningen och kartlägger därför den.

DLF har lanserat Plastinitiativet 2025, där målsättningen är att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden ska gå att materialutnyttja senast år 2025.
– Det är en självklarhet för oss att arbeta med att minska andelen plast och skriva under Plastinitativet 2025, säger Janneke Vackerberg som är hållbarhetschef hos Kronfågel.

– Det ligger väl i linje med vårt hållbarhetsansvar och företagets mission som handlar om att göra skillnad och bidra till hälsa och välbefinnande för människorna, kycklingarna och vår gemensamma planet, hävdar Vackerberg.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil