Second hand har slutat öka

Konsumtionen ökar – men inte secondhand-marknaden. Trots att två miljoner svenskar handlade på second hand 2018 har omsättningen stagnerat. Experter hittar flera förklaringar.

”I andra hand” är den stora undersökningen som gjorts vid Lunds universitet och Campus Helsingborg. Studien fokuserar på alternativa handelsplatser och betydelsen de har som samtidsfenomen. Rent formellt är ”I andra hand” en del av forskningsprogrammet ”Retail destination” vid Lunds universitet.
Det handlar om i första hand fysiska biståndsbutiker à la Myrorna och även om erfarenheterna av dem i sociala medier och ring online-försäljning.

Professor Cecilia Fredriksson arbetat vid institutionen för service management och tjänstevetenskap och har lett studien.
– Att handla begagnat är egentligen inte ett nytt utan ett nygammalt sätt att konsumera, säger Cecilia Fredriksson.
– Vi ser hur förändrade konsumtionsmönster och attityder och nya former för handel flätas samman med historiska fenomen som återbruk och välgörenhet, konstaterar hon.

29 procent av svenskarna har handlat i en fysisk secondhand-butik. Två miljoner av oss gjorde det under 2018 och det är i betydligt högre grad kvinnor som, oberoende av var handeln sker, handlar second hand.
– Faktum är att kvinnor idag även är mer angelägna att hålla ner sin konsumtion på traditionella handelsplatser, avslöjar professorn.

Däremot är det kanske en konsekvens av en attityd att handeln med begagnat inte ökar i Sverige. Second hand-försäljningen står still eller viker och har gjort det samtidigt som vår konsumtion ökat med 16 procent under perioden från 2010 till 2017.

Läs mer om utvecklingen inom second hand och hur begagnat kring bli en ny markör för handeln i Butikstrender magasinet 1/2020

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil