Second hand har slutat öka

Konsumtionen ökar – men inte secondhand-marknaden. Trots att två miljoner svenskar handlade på second hand 2018 har omsättningen stagnerat. Experter hittar flera förklaringar.

”I andra hand” är den stora undersökningen som gjorts vid Lunds universitet och Campus Helsingborg. Studien fokuserar på alternativa handelsplatser och betydelsen de har som samtidsfenomen. Rent formellt är ”I andra hand” en del av forskningsprogrammet ”Retail destination” vid Lunds universitet.
Det handlar om i första hand fysiska biståndsbutiker à la Myrorna och även om erfarenheterna av dem i sociala medier och ring online-försäljning.

Professor Cecilia Fredriksson arbetat vid institutionen för service management och tjänstevetenskap och har lett studien.
– Att handla begagnat är egentligen inte ett nytt utan ett nygammalt sätt att konsumera, säger Cecilia Fredriksson.
– Vi ser hur förändrade konsumtionsmönster och attityder och nya former för handel flätas samman med historiska fenomen som återbruk och välgörenhet, konstaterar hon.

29 procent av svenskarna har handlat i en fysisk secondhand-butik. Två miljoner av oss gjorde det under 2018 och det är i betydligt högre grad kvinnor som, oberoende av var handeln sker, handlar second hand.
– Faktum är att kvinnor idag även är mer angelägna att hålla ner sin konsumtion på traditionella handelsplatser, avslöjar professorn.

Däremot är det kanske en konsekvens av en attityd att handeln med begagnat inte ökar i Sverige. Second hand-försäljningen står still eller viker och har gjort det samtidigt som vår konsumtion ökat med 16 procent under perioden från 2010 till 2017.

Läs mer om utvecklingen inom second hand och hur begagnat kring bli en ny markör för handeln i Butikstrender magasinet 1/2020

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil