264 miljoner euro till Arla-bönderna

264 miljoner euro till Arla-bönderna
Heléne Gunnarsson, vice ordförande för Arla, kan glädjas åt en stor efterlikvid till företagets mjölkbönder. Foto: Pressbild Arla
Arlas representantskap röstade i veckan ja tillförslaget om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder, totalt 264 miljoner euro.

Arlas representantskap röstade i veckan ja tillförslaget om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder, totalt 264 miljoner euro.

Beslutet innebär att totalt 264 miljoner euro går till Arlas mjölkbönder som efterlikvid, ränta och individuell konsolidering.
Tack vare Arlas starka finanser föreslog Arlas styrelse en efterlikvid på 1,75 eurocent (cirka 17,6 svenska öre) per kilo mjölk som varje gård levererat under 2020.

Representantskapet röstade för att följa styrelsens förslag, istället för den normala efterlikviden på 1 eurocent.
– Jag är väldigt glad att representantskapet har ställt sig bakom styrelsens förslag om en efterlikvid på 1,75 eurocent till ägarna. Den här efterlikviden visar styrkan i vårt kooperativ och det företag som vi äger tillsammans, säger Jan Toft Nørgaard, ordförande för Arlas styrelse.

– Det är ett styrkebesked från Arla att vi tagit beslut om en efterlikvid på 17,6 svenska öre per kilo mjölk som varje gård levererat under 2020, säger Heléne Gunnarsson viceordförande i Arla och mjölkbonde i Halland.

Representantskapet beslutade också att resten av årsresultatet konsolideras kollektivt i företaget, för framtida investeringar.
Den extra stora efterlikviden på 1,75 eurocent per kilo mjölk som gårdarna levererat under 2020 kommer att betalas ut till Arlabönderna på deras årsavräkning, den 5 mars 2021.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil