De växer vidare och satsar internationellt

De växer vidare och satsar internationellt
Bivaxdukar baserade på lokala råvaror är affärsidén för Bivaxfabriken. Foto: Pressbild
De fick idén under gymnasiet. Två år senare siktar Uppsala-killarna internationellt och på en omsättning på tio miljoner i sin e-handel med bivax.

De fick idén under gymnasiet. Två år senare siktar Uppsala-killarna internationellt och på en omsättning på tio miljoner i sin e-handel med bivax.

Det var under högstadietiden Albin Ljudén och Victor Olsmats lärde känna varandra.
Under gymnasieåren finslipades tankarna på en e-handel och med en start i ungdomsprojektet ”Rookie startup” kom idén Bivaxfabriken att bli förverkligad.

Det blev en framgångsrik idé och hos unt.se förklarar de nu hos unt.se och berättar att man tar sikte internationellt och närmast mot en omsättning på tio miljoner kr.
– Vi ville testa vår e-handelsidé under tre veckor. Sedan gick det bra och vi började få in beställningar och bestämde oss för att fortsätta, säger Albin Ljudén som är vd på Bivaxfabriken medan Victor Olsmats är vice vd och styrelseordförande.

Affärsidén de bygger på är att sälja olika typer av bivaxdukar, baserade på lokala råvaror. Produkterna utgöra ett mer hållbart alternativ till exempelvis plastfolie vid paketering och ligger därför bra i tiden, konstaterar duon.

Sedan i höstas finns man i permanenta lokaler i Boländerna i Uppsala och för närvarande arbetar 16 personer från och till för företaget.
Nu är ambitionen att fortsätta tillväxten i Sverige men även att nå ut internationellt i Europa.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil