Allt fler vill ha svenskt kött

Det är inte en plötslig trend att man efterfrågar mer svenskt, även om den trenden går snabbare nu efter coronautbrottet... | Foto: Ognjen Stevanovic
Svenska bönder och slakterier ser nu – under pandemin – en klar ökning av efterfrågan på svenskt kött i motsats till många andra branschers nedgång.

Efterfrågan på svenskt kött har stigit under flera år men denna efterfrågan har blivit än mer markant under coronakrisen.
– Det är inte en plötslig trend att man efterfrågar mer svenskt, även om den trenden går snabbare nu efter coronautbrottet. Sverige behöver ha en livskraftig livsmedelsproduktion som kan leverera mat och fungerar i både med- och motgång. Det är en viktig fråga att jobba vidare med när vi kommer ur covid-19 situationen, säger Jonas Tunestål vd på KLS-Ugglarps slakteri till SVT Öst.

Beställningarna har ökat framförallt när det gäller nöt- och lammkött men även för griskött och efterfrågan är större än tillgången.
– Den omedelbara effekten vi ser är att foodservicesektorn påverkats starkt negativt av Covid-19 och därmed också de råvaror som går till restauranger och storkök. Människor äter hemma istället för ute och därmed ökar också efterfrågan av svenskt kött som säljs genom dagligvaruhandeln, säger Isabel Moretti, vd för organisationen Svenskt kött. 

De svenska konsumenterna är mer noggranna med att välja svenskt kött i butik än på restaurang. Andelen svenskt kött i butik är 85–90 procent. Inom restaurang och storhushåll är en större andel importerat kött, mellan 50–60 procent, enligt Svenskt kött.
– Effekten av att vi äter mindre ute drabbar det importerade köttet mer medan fler måltider i hemmen gynnar det svenska köttet, sammanfattar Isabel Moretti. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Max lånar ut sin hållbarhetschef

Nu tar Max Burgers återanvändning ett steg till. I ett nytt utspel lovar man konkurrenterna att få låna Max hållbarhetschef, Kaj Török.

Nykomling blev årets uppfödare

När Kronfågel korade Årets uppfödare 2022 hamnade priset hos Anette och Per Henningsson på Backa gård, uppfödare sedan fyra år.

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil