Drygt tre av fyra betalade kontaktlöst

Drygt tre av fyra betalade kontaktlöst
Foto: Adyen
Den stora betalskillnaden under pandemin är att vi går till fler och fler kontaktlösa betalningar. De utgör nu drygt tre av fyra transaktioner.

Den stora betalskillnaden under pandemin är att vi går till fler och fler kontaktlösa betalningar. De utgör nu drygt tre av fyra transaktioner.

Det är betalteknikbolaget Adyen som är senast med att redovisa en trend som alltfler påpekat, nämligen att alltfler av oss alltmer väljer kontaktlösa betalningar.
Adyen – med kunder som H&M, Åhléns och Elgiganten – redovisar för sin del att 77 procent av de betalningar man har statistik på var kontaktlösa under första halvåret 2021.

Den siffran kan för Adyens del jämföras med 66 procent som andel 2020. Samtidigt visar det faktum att snittvärdet per transaktion ökat med 44 procent, till 516 kronor, att vi litar på tekniken i allt högre grad.

– Pandemin fortsätter att driva på utvecklingen där kontaktlösa betalningar ökar. I Sverige ser vi att nästan fyra av fem transaktioner sker med kontaktlös teknik, vilket är en betydande ökning från fjolåret. Företagen som lyckas bäst är de som snabbt lagt till kontaktlösa kundupplevelser, säger Tobias Lindh, som är vd för Adyen i Norden och Baltikum.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil