Färre Krav-märkta ägg på påskborden i år

Krav-märkta ägg i dagligvaruhandeln sjönk med 7 procent | Foto MostPhotos
Försäljningen av Krav-märkta ägg sjönk med 7 procent under förra året samtidigt som den totala försäljningen minskade med 0,4 procent, enligt Krav.

Försäljningen av Krav-märkta ägg sjönk med 7 procent under förra året, visar nya siffror från Nielsen IQ enligt ett pressmeddelande från Krav. 
Den totala äggförsäljningen minskade under samma tid med 0,4 procent.

– Det var ett besvärligt år i fjol för äggproducenterna, med ett stort utbrott av fågelinfluensa och högre foderpriser orsakade av de höjda transportkostnaderna i samband med coronapandemin. Då är det extra viktigt att stödja Krav-certifierade lantbrukare, som har investerat i anläggningar med hög djurvälfärd, anser organisationens vd Anita Falkenek.Färsk statistik från Nielsen IQ, som Krav redovisar, visar att försäljningen av Krav-märkta ägg i dagligvaruhandeln sjönk med 7 procent under 2021 jämfört med 2020. 
Under påsken 2021 var endast drygt 10 miljoner ägg KRAV-märkta, av de totalt 67 miljoner ägg som såldes i Sverige, enligt Krav.

Nu hoppas organisationen att fler ska handla av dem märkta ägg i år.
– Allt fler konsumenter vill handla hållbart, och den mest hållbara maten är den Krav-märkta. Genom att köpa sådana ägg bidrar du som konsument till både djurens välbefinnande, klimatet och den biologiska mångfalden, menar Anita Falkenek.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil