Familjeföretag hotat av Oatly om varumärke

Familjeföretag hotat av Oatly om varumärke
Foto: Mostphotos
Oatly hotar ett brittiskt familjeföretag med juridiska åtgärder och har stämt företaget med hänvisning till att produkterna är för lika Oatlys.

Oatly hotar ett brittiskt familjeföretag med juridiska åtgärder och har stämt företaget med hänvisning till att produkterna är för lika Oatlys.

”Oatly” är välkänt och stort. ”Pureoaty” är mer okänt och litet.
Bakom ”Pureoaty” lgger brittiska familjeföretaget Glebe farm som förra året döpte om sin ”Oat drink” till ”Pureoaty”.

Nu anklagar Oatly Glebe farm för att åka snålskjuts på Oatlys namn och renommé och att det handlar om ett vaumärkesintrång plus att produkterna även utseendemässigt är för lika.
Nu har Oatly stämt Glebe farm och förra veckan möttes de två parterna inför domstol i London i ett mål där domen väntas falla i slutet av juli.

Glebe farm menar att likheten mellan produkterna är vaga och inskränker sig till en kaffekopp på förpackningen och att båda namnen innehållet ordet ”oat” som beskriver innehållet.
– Även om Oatly är mycket större än oss anser vi inte att vi gjort något fel. Förutom att bemöta deras anklagelser handlar det här om djupare principer som vi som familjeföretag måste slåss mot, skriver Glebe Farm i en kommentar till TT.

Till TT skriver Oatlys kommunikationschef Linda Nordgren att de inte vill att Glebe Farm ska sluta sälja havredryck, men att det handlar om likheten med deras varumärke. Det är första gången en produkt i Storbritannien kallas Oaty, och det är för likt Oatly, menar man och hänvisar till varumärkesskydd.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil