Samlas kring framtidens skolmat

Med Orkla som initiativtagare ska ungefär 100 000 svenska elever nästa vecka äta klimatsmart mat i skolan som ett test av ett framtidskoncept.

Från Gällivare till Ystad äter cirka 100 000 elever i ungefär 165 skolor i 23 kommuner klimatsmart mat under konceptet Fast fusion climate week nästa vecka.
Initiativtagare till klimatveckan är Orkla tillsammans med kostchefer i Eslövs och Helsingborgs kommuner.

– Som ett stort företag kan och vill vi verkligen vara med och påverka, säger Orklas projektledare Sara Westerlin.

– Målet med klimatveckan är framförallt att skapa en förståelse för att vi måste förändra våra matvanor här och nu, men också att få barn, pedagoger och personal i köken att upptäcka hur gott och enkelt det faktiskt kan vara med hälsosam och klimatsmart mat, utvecklar Westerlin ämnet.

Orkla har skapat och utvecklat en plattform för klimatveckan i dialog med kostchefer från Eslövs och Helsingborgs kommuner.
Både hälsoaspekten, och inte minst smakupplevelsen har varit minst lika viktiga ingredienser i konceptet som hållbarhet.

– Det räcker så klart inte med en klimatvecka för att göra verklig skillnad, men genom att skapa förutsättningar för ett mer hållbart grundtänk, kan vi tillsammans ta steg mot ett bättre klimat, och samtidigt lägga grunden till en bättre förståelse, säger Sara Westerlin.

Klimatsmart är det på denna tallrik liksom 100 000 skolelevers under nästa vecka. | Foto: Pressbild Orkla

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.