Svensk handel kritisk till varsel

Svensk handel kritisk till varsel
Karin Johansson är vd för Svensk handel som, är ”starkt kritisk” till strejkvarslet från de anställda i handeln. Foto: Pressbild Svensk handel

Arbetsgivarna i Svensk handel anser Handels strejkvarsel ”orättfärdigt”. Det är till och med ”ansvarslöst” av facket att hota med strejk, anser man.

Arbetsgivarorganisationen Svensk handel anser att Handelsanställdas förbunds varsel är ”orättfärdigt” och menar att det är ansvarslöst av facket att hota med konflikt i ett läge där coronakrisen går in i nionde månaden, nya tuffa restriktioner slår mot butikshandeln och tiotusentals anställda är korttidspermitterade är det ansvarslöst att facket hotar med konflikt för att få mer än industrins märke, som man beskriver läget.

– Att ta till konfliktvapnet mitt i en allvarlig kris med osäker framtid är djupt oansvarigt. Dessutom är nivån på märket bekymmersamt hög, många handelsföretag kommer att ha extremt svårt att bära dessa kostnadsökningar i den kris som handeln befinner sig i, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.

Industrins märke på 5,4 procent över 29 månader innebär en uppväxling av löneökningstakten. Trots att nivån kommer att bli mycket besvärlig för många handelsföretag som drabbats hårt av krisen står Svensk handel upp för det så kallade märket, där industrin sätter lönenivån på svensk arbetsmarknad.

Svensk Handel har i förhandlingarna accepterat att genomföra en låglönesatsning, däremot kan inte Svensk Handel acceptera att avtalets sammanvägda kostnadsnivå överstiger 5,4 procent.

– Även facket måste vara beredda att anpassa sin karta till hur verkligheten faktiskt ser ut, nu ställs krav som om coronakrisen vore en illusion. Vi går igenom en historiskt tuff kris och båda parter måste ta ansvar i ett exceptionellt läge, menar Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stark rapport från Clas Ohlson

Clas Ohlson redovisar en stark försäljningsutveckling och förbättrad lönsamhet. ”Lyckats imponerande”, betygsätter koncernchefen.

Karin Andrén ny HR-direktör hos Ica

Karin Andrén har fått jobbet som HR-direktör hos Ica-gruppen. Hon har tidigare jobbat i HR-sammanhang för H&M där hon varit sedan 2011.

Åtta av tio vill ha fysiska julkort

I en undersökning som Postnord presenterar säger åtta av tio svarande lämpligt nog att de helst vill ha julkort och julhälsningar i postlådan.

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil