Köpcentrum i pressat läge efter pandemin

Köpcentrum i pressat läge efter pandemin
Foto: Mostphotos
En ganska god utveckling trots e-handeln. Sedan ändrade pandemin på allt. Det handlar om ett pressat läge för våra köpcentrum, visar ny HUI-rapport.

En ganska god utveckling trots e-handeln. Sedan ändrade pandemin på allt. Det handlar om ett pressat läge för våra köpcentrum, visar ny HUI-rapport.

En ny rapport från HUI research visar att köpcentrum hade en relativt god utveckling innan pandemin slog till, trots en stadig tillväxt i e-handeln.
Men över en natt förändrades förutsättningarna och köpcentrumåret 2020 präglas hårt av pandemin.
Bostadsnära och biltillgänglig handel har haft en mildare pandemipåverkan än andra handelsplatser, konstaterar HUI.

HUI har i samarbete med Nordic council of shopping centers (NCSC) genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden som publiceras i rapporten ”Svenska köpcentrum 2021”. Rapporten visar att innan pandemin slog till hade köpcentrum och handelsområden en positiv omsättningsutveckling på plus 2,1 procent år 2019.

Sedan mars 2020 har utvecklingen varit desto sämre och vissa köpcentrumtyper har haft det tuffare än andra.
Modedestinationer, som ofta ligger i anslutning till kontorsområden eller är beroende av kollektivtrafik, har varit extra utsatta på grund av kraven på social distansering.

Till de utsatta centrumen hör också de som är starkt beroende av turism, shoppingturism och gränshandel.
Bland köpcentrumtyper med bättre utsikter återfinns bostadsområdescentrum, stadsdelscentrum, storbutikscentrum och handelsområden. Dessa innehåller framför allt branscher som har haft en gynnsam utveckling samt har en pandemivänlig tillgänglighet.

– De mest utsatta centrumen är beroende av turism, modehandel eller en arbetande dagbefolkning, medan biltillgängliga eller bostadsnära centrum har kommit lindrigare undan, konstaterar Monica Bruvik, analytiker hos HUI research.

Innan pandemin gick utvecklingen för köpcentrumbranschen i rätt riktning, påpekar Kajsa Hernell som är vd för NCSC.
– Arbetet med att skapa attraktiva platser med en balanserad mix av dagligvaror, detaljhandel och service hade tagit form. När pandemin slog till förändrades konsumenternas beteenden över en natt och året har inneburit stora utmaningar för branschen, konstaterar hon.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil