Fler begagnade klappar – miljön starkt argument

Fler begagnade klappar – miljön starkt argument
Det blir fler begagnade julklappar under årets julgranar, enligt Metropol auktioner. Foto: Pressbild
Varannan svarande i en ny undersökning säger att de kan tänka sig att köpa julklappar på andrahandsmarknaden, många för miljöns skull.

Varannan svarande i en ny undersökning säger att de kan tänka sig att köpa julklappar på andrahandsmarknaden, många för miljöns skull.

I en ny undersökning gjord på uppdrag av Metropol auktioner visar det sig att den bästa klappen inte alltid måste vara ny.
Var tredje av de svarande uppger att de har som vana att vända sig till andrahandsmarknaden eller har gjort det någon gång, och mer än varannan att det skulle kunna tänka sig att göra det till sina nära och kära i år när klappjakten drar igång, många av dem för miljöns skull.

– Vi kan se en trend där vi rör oss bort från en materialistisk era och i stället värdesätter gåvor med ett högre affektionsvärde. Svenskarna har också kommit till insikt att masskonsumtion inte är hållbart för vare sig ekonomi eller miljö på lång sikt, säger Jani Andersson, vd och auktionsexpert hos Metropol auktioner.

– Intresset för äldre ting och att återanvända prylar i stället för att alltid köpa nya är en trend som verkar ha ökat hos alla generationer, även hos de yngre. Det bådar gott för framtiden då alla behöver ta ett större gemensamt ansvar för miljön, avslutar Jani Andersson.

Fakta/Undersökningen
Undersökningen genomfördes av PFM Research i mars 2021 på uppdrag av Metropol auktioner. Totalt svarade 1045 personer mellan 18–65+. Respondenterna har svarat på undersökningen genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt. (Källa Metropol auktioner).

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil