Svenskar sätter nej till barnarbete högst

Svenskar sätter nej till barnarbete högst
Inget barnarbete – det är det viktigaste för svenska konsumenter i ny enkät. Foto: Pressbild
För svenska konsumenter är det viktigast att varor tillverkats utan barnarbete och med hänsyn till biologisk mångfald, enligt ny undersökning.

För svenska konsumenter är det viktigast att varor tillverkats utan barnarbete och med hänsyn till biologisk mångfald, enligt ny undersökning.

Det visar en rapport av opinionsinstitutet Globescan om globala konsumenttrender i spåren av coronapandemin.
Undersökningen har man gjort på uppdrag av rättviseorganisationen Fairtrade. Den har genomförts i 15 länder, däribland med ett antal svarande från Sverige.

De svenska konsumenter som svarat i undersökningen har ställts inför frågan om vilka områden inom social och miljömässig hållbarhet som är viktigast när de handlar.
37 procent av de som svarat har då angett att det viktigaste är att varan inte producerats med hjälp av barnarbete.

– För första gången på 20 år har barnarbetet i världen ökat. 160 miljoner barn är fast i barnarbete och de riskerar att bli ännu fler på grund av pandemin. Det är därför hoppfullt att frågan är högt prioriterad bland svenska konsumenter, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Motståndet mot barnarbete syns även tydligt i en Kantar Sifo-undersökning som visar att sju av tio svenskar skulle välja bort en viss choklad om de visste att den producerats med hjälp av barnarbete. Starkast avstånd tar kvinnliga konsumenter.
– Nu behöver företag växla upp för att eliminera barnarbete från sina leverantörskedjor. Tredjepartscertifieringar som Fairtrade är en god hjälp i det arbetet, säger Hewan Temesghen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil