Svenskar sätter nej till barnarbete högst

Svenskar sätter nej till barnarbete högst
Inget barnarbete – det är det viktigaste för svenska konsumenter i ny enkät. Foto: Pressbild
För svenska konsumenter är det viktigast att varor tillverkats utan barnarbete och med hänsyn till biologisk mångfald, enligt ny undersökning.

För svenska konsumenter är det viktigast att varor tillverkats utan barnarbete och med hänsyn till biologisk mångfald, enligt ny undersökning.

Det visar en rapport av opinionsinstitutet Globescan om globala konsumenttrender i spåren av coronapandemin.
Undersökningen har man gjort på uppdrag av rättviseorganisationen Fairtrade. Den har genomförts i 15 länder, däribland med ett antal svarande från Sverige.

De svenska konsumenter som svarat i undersökningen har ställts inför frågan om vilka områden inom social och miljömässig hållbarhet som är viktigast när de handlar.
37 procent av de som svarat har då angett att det viktigaste är att varan inte producerats med hjälp av barnarbete.

– För första gången på 20 år har barnarbetet i världen ökat. 160 miljoner barn är fast i barnarbete och de riskerar att bli ännu fler på grund av pandemin. Det är därför hoppfullt att frågan är högt prioriterad bland svenska konsumenter, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Motståndet mot barnarbete syns även tydligt i en Kantar Sifo-undersökning som visar att sju av tio svenskar skulle välja bort en viss choklad om de visste att den producerats med hjälp av barnarbete. Starkast avstånd tar kvinnliga konsumenter.
– Nu behöver företag växla upp för att eliminera barnarbete från sina leverantörskedjor. Tredjepartscertifieringar som Fairtrade är en god hjälp i det arbetet, säger Hewan Temesghen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil