Fler konkurser i Coronas spår

– Med låga marginaler och höga hyror upplever branschen en konkursvåg vi aldrig sett tidigare. Branschen har alltid varit konkursutsatt men aldrig i den här omfattningen, säger UC:s ekonom Richard Damberg. | Foto: Roland Magnusson
UC:s färska statistik visar kraftiga ökningar av konkurser i coronavirusets spår. Inom hotell och restaurang är ökning 123 procent under mars månad.

Idag redovisar UC väntade och kraftiga konkursökningar under mars månad när coronaviruset härjar i Sverige och i världen. Inom hotell och restaurang ökade konkurserna med 123 procent under mars jämfört med mars 2019 men även transportsektorn visar ett stort påslag med en ökning med 105 procent.
Totalt i landet har konkurserna så här långt ökat med 9 procent hittills i år.

– Att besöksnäringen har problem kommer inte som en överraskning. Om omsättningen minskar med 70–80 procent eller mer i ett svagt bolag blir läget snabbt akut. Hotell- och restaurangbranschen har det oerhört tufft. Hotellen står tomma och det är glest på krogen, sammanfattar UC:s ekonom Richard Damberg.
– Med låga marginaler och höga hyror upplever branschen en konkursvåg vi aldrig sett tidigare. Branschen har alltid varit konkursutsatt men aldrig i den här omfattningen, säger Damberg.

En konsekvens av nuvarande situation är även att rekonstruktionerna ökar. En rekonstruktion är när ett bolag hamnar på obestånd. Den stora ökningen av rekonstruktioner inleddes i mitten av mars. Idag hamnar fem bolag om dagen i rekonstruktion, jämfört med 2019 då ett bolag var tredje dag hamnade i rekonstruktion.

– Jag har aldrig sett en sådan kraftig ökning av rekonstruktioner förut. Den drabbar nu i första hand detaljhandeln och hotell- och restaurangbranschen. I nästa skede drabbar detta banker och fastighetsägare som får förhandla om nedskrivningar av skulderna till de här bolagen, säger Richard Damberg.

Läs mer om konkursvågen i Butikstrender 4/2020
Prenumerera här.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil