Indiskas vd: ”Bråttom nu”

– Väldigt få bolag, Indiska inräknat, har en beredskap att klara av att 60-70 procent av intäkterna i stort sett försvinner från en dag till en annan, säger Karin Lindahl, VD, Indiska. | Foto : Jonas Carmhagen
"Nu är det bråttom. Nuvarande krisåtgärder måste snabbare ut till företagen och mer stöd behövs", skriver Karin Lindahl, vd för Indiska, på Linkedin.

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska, har publicerat ett omfattande inlägg på Linkedin om situationen i Corona-krisens spår, en kris som hotar Indiska som var på väg långt genom en omställning.
Lindahl menar nu att en lång rad företag nu behöver ett snabbare och mer omfattande stöd från det offentliga för att inte gå omkull om Corona-krisen blir långvarig.

– Som bekant är Indiska inne i en stor omställningsprocess, vars syfte är att göra Indiska till ett lönsamt företag. Fram till för ungefär en vecka sedan följde Indiska sin försäljningsbudget för 2020, vilket innebar en ökning av försäljningen med cirka 20 procent. Dessutom med en något högre bruttomarginal än väntat. Den nya, starkt förbättrade e-handelsplattformen, lanserades i början av februari och samarbetet med Zalando fortsatte på tio europeiska marknader. Hela organisationen har glatt sig över gröna siffror och har jobbat med stor entusiasm i flera olika spännande projekt med en känsla av att vi en gång för alla var på god väg att vända runt Indiska, sammanfattar Lindahl i Breakits referat av debattexten.

– När Corona-viruset spred sig alltmer i Sverige fick det som konsekvens en mycket betydande avmattning av antalet besökare till de fysiska butikerna liksom en avmattning av inköp över nätet. Det är ännu alltför tidigt att göra prognoser över hur trafiken till butiker och e-handel kommer att utvecklas över tid, men många med oss vittnar om besökstapp mellan 50-80 procent sedan torsdagen den 12 mars, konstaterar Indiskas vd.

Men trots vanan vid krislägen kommer det inte att räcka nu, menar hon.
– Väldigt få bolag, Indiska inräknat, har en beredskap att klara av att 60-70 procent av intäkterna i stort sett försvinner från en dag till en annan. Vi är bara dagar från en konkursvåg och där många bolag kastar in handduken. Människors livsverk går i kras och arbetslösheten riskerar att skjuta i höjden, påpekar Karin Lindahl.

Lindahl konstaterar att företagen står inför sin största utmaning någonsin och punktar sedan fyra områden där samhället måste agera och agera kraftigt nu:

1. Skattereduktionen måste träda i kraft betydligt snabbare
2. Riksbankens ”krislån” om 500 miljarder måste hitta en annan väg till företagen
3. Paus av stora kostnadsposter måste möjliggöras
4. Våga tala om det moraliska dilemmat.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil