För få varor för korrekt jämförelse

Foto MostPhotos
Lidl fick orättvis kritik i branschorgan efter en prisjämförelse som byggde på för få varor för att vara relevant, enligt dagligvarukedjan.

Butikstrender refererade för en kort tid sedan branschtidningen Resumés referat av hur framgångsrik Lidls senaste reklamkampanjer varit.
Det handlade om den inledande ”Sån är Lidl”-satsningen och den förlängning som följt på den via en sommarkampanj.

– I en jämförelse med övriga branschen överträffar ”Sån är Lidl” konkurrenterna på 11 av 14 mätpunkter i Citypaketets kampanjmätning för utomhuskampanjmätningen, skrev Resumé som är en ledande observatör inom PR och marknadsföring.

Dock avslutade Resumé sin artikel med att skriva att ”nyligen kom en undersökning som undersökningsföretaget Matspriskollen genomfört på uppdrag av tidningen Dagligvarunytt som visar att Lidl är den dagligvarukedja som höjt priset mest i av alla i sina fysiska butiker under 2022”.

Det är där skon klämmer.
Dagligvarukedjan Lidl reagerade nämligen på den undersökning Resumé refererar till och konstaterade att undersökningen innehöll för få varor för att ge ett relevant resultat.

Dagligvarunytt har sedan, skriver Lidl, ”korrigerat i sin artikel” och Butikstrender, som refererade det hela, vill naturligtvis göra samma sak som ett förtydligande.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil