Nytt samarbete ska utveckla nya livsmedel

Nytt samarbete ska utveckla nya livsmedel
Glada miner hos Thomas Östlund och Tomas Erlandsson efter nya samarbetet. Foto: Pressbild
Svenskt butikskött och Nordisk råvara inleder ett samarbete där kött och växter i synergi är fokus. Tillsammans ska de utveckla nya livsmedel.

Svenskt butikskött och Nordisk råvara inleder ett samarbete där kött och växter i synergi är fokus. Tillsammans ska de utveckla nya livsmedel.

Tillsammans med vad man beskriver som Sveriges mest innovativa företag inom baljväxtodling, vill Svenskt butikskött växla upp inför framtiden med helt nya kvaliteter.
I samarbete med Nordisk råvara ska man utveckla växtbaserade livsmedel med miljö och hälsa i fokus.

– Tillsammans med Nordisk råvaras sortiment av baljväxter, specialgrödor och deras enorma kunskap om odlingsmetoder kan vi tillsammans utveckla livsmedel som är bra både för människa och miljö. All livsmedelsproduktion idag måste ske med en så liten resurspåverkan som möjligt, säger Svenskt butikskötts vd Thomas Östlund.

– Framförallt när det gäller det livsviktiga proteinet måste vi söka nya vägar. Tack vare samarbetet med Nordisk råvara tar vi nästa kliv och kan utveckla livsmedel utifrån både animaliska och växtbaserade proteiner. Vi är mycket glada över samarbetet, tillägger Östlund.

Målsättningen är att både de animaliska och växtbaserade livsmedlen ska ha lägsta möjliga klimatavtryck och rikta sig till framtidens konsumenter som värderar smak, ursprung och näring.

– Vår matimport ligger totalt sett på cirka 50 procent, men tittar vi på baljväxter och andra proteingrödor är importen över 90 procent. I samarbete med en stark lokal livsmedelsproducent som Svenskt butikskött med egna varumärken och distribution till dagligvaruhandel och foodservice kan vi öka den inhemska odlingen och samtidigt höja ribban och visa på fördelar av smak och kvalitet i svensk växtbaserad proteinråvara, menar Tomas Erlandsson som är vd för och grundare av Nordisk Råvara.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil