Fortsatt oro bland svenska handlarna

Sofia Larsen, vd på Svensk Handel | Foto Pressbild/MostPhotos
Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

Det oroliga omvärldsläget fortsätter att pröva den svenska handeln. Butikshandeln uppvisar en nedgång på 2,4 enheter jämfört med föregående månad vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,8, rapporterar Svensk handel. 
Eftersom det neutrala värdet är 100 kan det alltså konstateras att butikshandeln tror på ett par tuffa månader framöver.

– Vi ser att ökade kostnader inom hela leverantörskedjan slår mot butikshandelns framtidstro. Särskilt uppenbart blir det då man ser till nedgången i förväntningarna på framtida försäljning. Svenska handlare förväntar sig att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Partihandeln, som i förra månadens mätning gick mot strömmen och uppvisade en ökad framtidstro, backar nu återigen. 
En minskning med 1,9 enheter jämfört med föregående månad resulterar i ett indikatorvärde på 92,6 och fortsatt negativa framtidsförväntningar.

– De hoppfulla förväntningarna som uppvisades inom partihandeln föregående månad mattas nu tyvärr av. Även här är det förväntningarna på försäljningen som sjunker mest. Men det är fortsatt lönsamheten som man hyser minst hopp kring, säger Sofia Larsen.

Föregående månad var den första gången sedan maj 2020 som e-handlarnas framtidsutsikter var pessimistiska. Denna trend håller i sig även i maj månads mätning. 

E-handeln som helhet backar med 2,2 enheter och Framtidsindikatorn landar denna månad på 96,3. Det är det lägsta värdet sedan mätningarna för e-handelns startade i februari 2018. 

Noterbart är dock att e-handlarna ser något ljusare på försäljningen i branschen, jämfört med föregående månad.

– Det är givetvis hoppingivande med positiva siffror kring försäljningen, men det ska nämnas att vi också ser ett rätt stort tapp när det kommer till förväntningarna på antalet anställda och kring lönsamheten, avslutar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Satsar på camping och festival i sommar

Det smarta märket Stacky´s åker på turné i sommar och sätter upp ett stort antal campingplatser och festivaler som hållplatser på resan genom landet.

Solen, sangria och stränder lockar oss

Sol, sangria, stränder lockar oss när vi funderar på ett annat land att jobba ifrån. Inte konstigt att etta blir ett land på ”S”, alltså Spanien.

Greenfood initierar samarbete med Bower

Greenfood ska öka återvinningen med hjälp av Bower. Återvinningsappen ska göra att fler av Greenfoods förpackningar återvinns, hoppas parterna.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil