Försäljningen av plastkassar rasar

Hos svd.se kan man rapportera att Coop jämfört med motsvarande period förra året nu sålt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes.
Nya skatten på plastkassar har nu drygt tre veckor på nacken. Resultatet så här långt? I enlighet med målet för skatten – försäljningen rasar.

När den nya och omdiskuterade skatten på plastkassar och plastpåsar infördes 1 maj var det med motiveringen att Sverige ska nå EU-målet om max 40 plastkassar per person och år till år 2025. Vi låg då över 100 så minskningen som krävs är radikal.

1 maj kom den nya skatten, 3 kr på plastkassar och 30 öre på plastpåsar, och nu finns fakta för de tre första veckorna med nya plastskatten.
Hos svd.se kan man rapportera att Coop jämfört med motsvarande period förra året nu sålt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes.

Även hos Axfood-ägda Willys, Hemköp och Tempo är förändringen markant.
Där var tidigare 75 procent av de sålda kassarna av plast medan fördelningen nu, efter tre veckor med nya skatten är i stort sett 50-50.

Hos Systembolaget har man också sett en rejäl minskning av försäljningen av plastkassar.
I vissa av företagets butiker har man slagit två flugor i en smäll genom att ställa fram de kartonger som man får flaskor och burkar levererade i och nu låter kunderna packa sina inköpta varor i.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil