Löfbergs hittar nytt samarbete med Circle K

Löfbergs hittar nytt samarbete med Circle K
Martin Löfberg, hos Löfbergs, är nöjd med det nya samarbetet med Circle K. Foto: Pressbild Löfbergs

Kaffet skulle ha blivit svinn men hamnar istället i koppen hos Circle K. Det sker i ett samarbete mellan Circle K och Löfbergs som båda är nöjda med.

Nu serveras den första koppen av Circle K:s räddade kaffe. Kaffet är ett resultat av det mångåriga samarbetet med Löfbergs, som nu tagit fram ett kaffe på bönor som annars riskerat bli svinn i rosteriet, meddelar Löfbergs i en pressrelease.

Kaffet är unikt i sitt slag och är en blandning av tre sorter från Syd- och Centralamerika samt Östafrika. Satsningen säkerställer en besparing på cirka 28 ton koldioxid och finns bara på Circle K, skriver man.

Skönhetsfläckar på förpackningen, skadad streckkod eller fel vikt är oundvikligt i de flesta produktioner inom livsmedelsindustrin och innebär att produkten ofta inte kan säljas vidare till kund.
Eftersom 80–90 % av kaffets klimatpåverkan sker i odlarland är det viktigt att minimera spillet av färdig produkt.

I det nya samarbetet säkerställer Circle K och Löfbergs att kaffet tas omhand genom att tre olika sorter kombineras till en ny unik blandning.
– Den här satsningen är otroligt spännande och det känns väldigt bra att vi kan bidra till att varje böna når kaffekoppen. Vi säljer cirka elva miljoner koppar kaffe varje år på våra stationer och med de här limiterade blandningarna säkerställer vi att sex ton kaffe inte blir svinn, konstaterar Circle K:s Martin Stenberg.

– Vi arbetar på olika sätt för att hantera och minimera svinnet, och genom samarbetet med Circle K har vi hittat en lösning som ger ny, spännande smakupplevelse, säger Martin Löfberg hos kafferosteriet i Karlstad.

Den första omgången finns tillgänglig från slutet av maj till och med september och ersätts av en helt ny blandning i oktober.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Ny matfestival får premiär i oktober

Ny matfestival får premiär i oktober

En ny matfestival för ”medveten gastronomi” ska samla Nordens stjärnkockar och genomföra sin första upplaga i oktober i år i Stockholm.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.