Det är tidningen Djurskyddet som skriver om Lantäggs och Svenskmärknings kampanj som ger intryck av lyckliga, frigående höns utomhus och svensk sommar.
Förpackningarna, specialdesignade för kampanjen, finns hos Coop, Ica och Axfood.
– Med designen på äggkartongen vill Svenskmärkning förklara den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, i detta fall att produkten är född och uppfödd, förpackad och kontrollerad i Sverige. Fokus är på att det är svenskproducerade ägg, kriterierna är desamma oavsett hur hönorna bor, säger Svenskmärknings Lotta Hovhammar till tidningen.
Men enligt Livsmedelsverkets regler får inte ett livsmedel vilseleda konsumenterna, vilket bland annat innebär att text och bild ska förmedla samma budskap.
Det gör de inte i det här fallet och Djurskyddet Sverige har därför lämnat in en anmälan om vilseledande marknadsföring.
Svenskmärkning menar att det framgår tydligt i produkttexten på framsidan att äggen kommer från frigående höns utomhus. Det ska nu förtydligas på Svenskmärknings webbplats, skriver Djurskyddet.
I ett pressutskick förklarar Svenskmärkning och Lantäggs ägare, Dava Foods, att ”Efter kommentarer vill vi tydliggöra att äggen i kartongen kommer från frigående hönor inomhus, trots att illustrationen kan ge en uppfattning om att de vistas utomhus.”