Från Sverige får kritik för reklam

Arkivbild | Foto Svenskmärkning AB
Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Det är tidningen Djurskyddet som skriver om Lantäggs och Svenskmärknings kampanj som ger intryck av lyckliga, frigående höns utomhus och svensk sommar.
Förpackningarna, specialdesignade för kampanjen, finns hos Coop, Ica och Axfood.

– Med designen på äggkartongen vill Svenskmärkning förklara den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, i detta fall att produkten är född och uppfödd, förpackad och kontrollerad i Sverige. Fokus är på att det är svenskproducerade ägg, kriterierna är desamma oavsett hur hönorna bor, säger Svenskmärknings Lotta Hovhammar till tidningen.

Men enligt Livsmedelsverkets regler får inte ett livsmedel vilseleda konsumenterna, vilket bland annat innebär att text och bild ska förmedla samma budskap.
Det gör de inte i det här fallet och Djurskyddet Sverige har därför lämnat in en anmälan om vilseledande marknadsföring.

Svenskmärkning menar att det framgår tydligt i produkttexten på framsidan att äggen kommer från frigående höns utomhus. Det ska nu förtydligas på Svenskmärknings webbplats, skriver Djurskyddet.

I ett pressutskick förklarar Svenskmärkning och Lantäggs ägare, Dava Foods, att ”Efter kommentarer vill vi tydliggöra att äggen i kartongen kommer från frigående hönor inomhus, trots att illustrationen kan ge en uppfattning om att de vistas utomhus.”

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil