Från Sverige får kritik för reklam

Arkivbild | Foto Svenskmärkning AB
Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Det är tidningen Djurskyddet som skriver om Lantäggs och Svenskmärknings kampanj som ger intryck av lyckliga, frigående höns utomhus och svensk sommar.
Förpackningarna, specialdesignade för kampanjen, finns hos Coop, Ica och Axfood.

– Med designen på äggkartongen vill Svenskmärkning förklara den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, i detta fall att produkten är född och uppfödd, förpackad och kontrollerad i Sverige. Fokus är på att det är svenskproducerade ägg, kriterierna är desamma oavsett hur hönorna bor, säger Svenskmärknings Lotta Hovhammar till tidningen.

Men enligt Livsmedelsverkets regler får inte ett livsmedel vilseleda konsumenterna, vilket bland annat innebär att text och bild ska förmedla samma budskap.
Det gör de inte i det här fallet och Djurskyddet Sverige har därför lämnat in en anmälan om vilseledande marknadsföring.

Svenskmärkning menar att det framgår tydligt i produkttexten på framsidan att äggen kommer från frigående höns utomhus. Det ska nu förtydligas på Svenskmärknings webbplats, skriver Djurskyddet.

I ett pressutskick förklarar Svenskmärkning och Lantäggs ägare, Dava Foods, att ”Efter kommentarer vill vi tydliggöra att äggen i kartongen kommer från frigående hönor inomhus, trots att illustrationen kan ge en uppfattning om att de vistas utomhus.”

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stark rapport från Clas Ohlson

Clas Ohlson redovisar en stark försäljningsutveckling och förbättrad lönsamhet. ”Lyckats imponerande”, betygsätter koncernchefen.

Karin Andrén ny HR-direktör hos Ica

Karin Andrén har fått jobbet som HR-direktör hos Ica-gruppen. Hon har tidigare jobbat i HR-sammanhang för H&M där hon varit sedan 2011.

Åtta av tio vill ha fysiska julkort

I en undersökning som Postnord presenterar säger åtta av tio svarande lämpligt nog att de helst vill ha julkort och julhälsningar i postlådan.

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil