Går med brakförlust och byter namn

Foto MostPhotos
Vertikalodlaren Ljusgårda lanserar en ny identitet, går med storförlust och byter namn samt rekryterar styrelseproffs för nysatsning.

Marknaden för att odla sallad och grönt inomhus har växt starkt i Sverige. 2015 fanns två bolag som sysslade med kategorin, idag finns fler än 15 företag.

Ljusgårda är det bolag som nått längst och som, dessutom, lyckats få in mer än 400 miljoner kr i riskkapital. Man har också nått volymer och kommer, exempelvis, att odla 12 ton sallad i veckan i höst.

Nu byter man varumärke till Supernormal Greens och får en ny design, skriver Breakit.
Ljusgårda blir dock kvar som bolagsnamn.

Man profilerar också styrelsen genom att till ny ordförande välja Kenneth Bengtsson, ordförande även hos Lyko, Clas Ohlson, Mio och SJ. Dessutom kommer Agneta Olsson in som styrelseledamot, grundade av Chair Management och tidigare vd för Almi Väst och marknadschef hos Santa Maria och Coop.

Ekonomiskt är det tufft. Breakit skriver att förra årets förlust landade på cirka 100 miljoner. Året innan var förlusten 72 miljoner kr. Samtidigt har nettoomsättningen endast åker från 8,2 till 12 miljoner kr och nu har försäljningsprognosen för 2023 halverats, från 60 miljoner till 30 miljoner, skriver Breakit.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil