Nu vill vi ha manukahonung

En försäljningsökning med 753 procent? Den står manuahonung för, konstaterar leverantören Medfour
Efterfrågan på manukahonung har stigit raskt i Sverige – plus 753 procent första kvartalet i år. Nu satsar man på utökad produktion och ny produkt.

Efterfrågan på manukahonung har ökat markant hos svenska apotek. Under första kvartalet 2020 steg försäljningen med 753 procent jämfört med samma period i fjol. Nu ökar leverantören Medfour produktionen och lanserar en ny manukahonongsprodukt, båda sakerna med tanke på att säkerställa tillgången på honungen hos svenska apotek och i hälsokosthandeln. 

Omsatt till absoluta tal såldes 26 415 produkter med manukahonung under första kvartalet jämfört med 3 507 motsvarande kvartal 2019, alltså 753 procent plus.
Under mars såldes 4 537 burktar manukahonung 600+ mot 724 mars 2019, vilket för den produkten är en försäljningsökning på 626 procent. 

Leverantören Medfour säljer sina produkter bland annat hos Kronan, Apoteket, Apotek Hjärtat, Apohem, Meds och Apotea.
Nu trimmar man sin produktion för att möta efterfrågan och kommer med nyheten MGO flytande manukahonung 600+.

– Flytande manukahonung innehåller samma höga halt av methylglyoxal. En del upplever den som lenare och föredrar den därför framför den fastare varianten,
berättar Jonas Nobel som är vd för Medfour.
– Beroende på temperatur vid frakt och förvaring kan den flytande honungen kristalliseras tidigare än den omrörda och fasta, men det är ingenting som påverkar honungens egenskaper eller hållbarhet, tillägger Nobel.

De första leveranserna av MGO flytande manukahonung 600+ beräknas vara tillgängliga hos apotek under maj månad.

Medfour om Medfour
”Medfour är en svensk distributör som erbjuder kunder marknadsledande varumärken för sårbehandling och superfood med manukahonung. Medfour har apotek, veterinärer, landsting och vårdgivare som kunder. Bolaget grundades 2015 och finns i Stockholm. Läs mer på www.medfour.se” 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil