Ett samarbete för läsning vid frukostbordet
I ett unikt samarbete vill Dyslexiförbundet och Axfood öka medvetenheten om läs- och skrivsvårigheter. Under flera månader kommer Garants mejeriförpackningar att bära både information och konkreta tips om hur man kan lära, stötta och få hjälp – direkt på förpackningen vid frukostbordet.
– Att tillsammans med Axfood och Garant kunna nå ända ut till samtalet runt matbordet är ett viktigt steg i att sprida kunskap, säger Inger Rålenius, tillförordnad ordförande i Dyslexiförbundets förbundsstyrelse.
Alla har rätt att läsa – men också rätt till stöd
Cirka 5–8 procent av befolkningen har dyslexi, enligt Skolverket, och ännu fler – upp till 15 procent av unga vuxna – har otillräckliga läsfärdigheter enligt PIAAC-undersökningen 2023.
Dyslexiförbundet arbetar för att göra vardagen lättare för personer med läs-, skriv- och räknesvårigheter. Med rätt stöd och verktyg kan alla delta i samhället på lika villkor – i skolan, på jobbet och på fritiden.
Axfood når ut brett med folkbildning i butik
För Axfood är detta en möjlighet att kombinera sitt hållbarhetsarbete med inkluderande kommunikation.
– Läs- och skrivsvårigheter är utbredda, och vi ser också att barn och ungdomar tenderar att läsa allt mindre idag. Därför känns det viktigt att uppmärksamma detta och bidra med tips och övningar, säger Emma Töpel Hanson, chef för marknadskommunikation egna märkesvaror på Dagab/Axfood.
Samarbetet innebär att Axfoods eget varumärke Garant nu också blir en kanal för folkbildning – direkt i butik och i hemmet.