Bondeilska mot Arla

Ända sedan Arla slog sig samman med danska MD Foods år 2000 har det från och till blossat upp bråk. | Foto av CottonBro
Svenska mjölkbönder rasar mot Arlas prismodell där mejerijätten väljer att betala samma mjölkpris i alla de sju länder där företaget är aktivt.

Ända sedan Arla slog sig samman med danska MD Foods år 2000 har det från och till blossat upp bråk mellan svenska mjölkbönder och konsumenter å ena sidan och storföretaget på den andra sidan.
Nu är det dags igen och orsaken är att svenska bönder protesterar mot att mejerijätten Arla betalar samma mjölkpris till bönderna i alla länder där man är verksam.

– Arla har många urstarka varumärken i Sverige och har förstås gynnats av uppsvinget i dagligvaruhandeln. Men vi producenter får inte del av det på grund av Arlas prismodell. Det känns som vi sitter fast i ett sovjetsystem där efterfrågan inte har något med priset att göra, säger Hans Samuelsson som driver en gård med 240 mjölkkor i småländska Skeppshult, till sydsvenskan.se.

I samma artikel säger Jonas Carlgren, styrelseledamot i Arla och ordförande för Svensk mjölk, att ett gemensamt pris på alla marknader är logiskt.
– Fusionen för 20 år sedan genomfördes för att svenska mjölkbönder skulle få tillgång till exportmarknader i ett Europa med öppna gränser. Det gäller fortfarande men det verkar många ha glömt. När man gemensamt beslutar och delar på investeringar är det också naturligt att ha ett gemensamt mjölkpris, säger han.

LRF-styrelseledamoten tror inte heller att svenskar är så intresserade av att betala mer för svenska mejeriprodukter.
– Jag tror inte riktigt på att konsumenter skulle välja svenska mjölkprodukter som en välgärning, det är i så fall ganska få. Om konsumentviljan att betala mer för svenskhet är så tydlig så borde mjölkpriset som övriga mejerier betalar ha rusat nu under pandemin. Det har såvitt jag vet inte skett, säger Jonas Carlgren.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil