Ikea och Rockefeller går ihop för klimatet

Ikea och Rockefeller går ihop för klimatet
Foto: Mostphotos
Ikea och Rockefeller foundation satsar en miljard dollar på en global organisation som ska bidra till att lösa klimatfrågan och minska utsläppen.

Ikea och Rockefeller foundation satsar en miljard dollar på en global organisation som ska bidra till att lösa klimatfrågan och minska utsläppen.

Rockefeller foundation och Ikea foundation satsar en halv miljard dollar var på en ny global organisation som ska ge en miljard människor grön el.
Målet är att få bort utsläpp på en miljard ton växthusgaser samtidigt som man skapar jobb i fattiga länder efter pandemin.

Ambitionen är att samla in totalt 20 miljarder dollar, ungefär 170 miljarder kr med Gates foundation på vaccinområdet som förebild.
– Vi och Rockefeller går in med en halv miljard dollar vardera. Vi lägger det i en separat organisation som vi etablerar för att fokusera på att tillföra förnyelsebar energi till människor som bor i fattiga områden i Sydostasien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara, säger Ikea Foundations vd Per Heggenes till sydsvenskan.se.

Initiativet presenteras idag måndag vid en FN-konferns i New York. Ambitionen är att kunna presentera nyheter om mer kapital vid FN:s klimattoppmöte i höst.
– Nu har vi en miljard dollar i potten och räknar med att kunna locka till oss 20 miljarder dollar. Vi satsar på att ha säkrat halva summan till COP26 i Glasgow i november, säger Per Heggenes.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil