Greenfood lanserar en ny banan i stan

Greenfood lanserar en ny banan i stan
Nu hamnar varumärket Daily greens i bananhyllan, lanserat av Greenfood. Foto: Pressbild

Greenfood lanserar varumärket Daily greens och frontar med ekologiska bananer från Ecuador. Företaget ser potential på marknaden för ett nytt märke.

Livsmedelskoncernen Greenfood lanserar ett nytt varumärke, Daily greens, på den svenska frukt- och grönsaksmarknaden genom nya ekologiska bananer från Ecuador.

– Det är jättestort att ett nytt varumärke tar plats på den svenska bananmarknaden. Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av omsättning i en butik och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen, säger Magnus Falk, marknadschef för Daily greens.

1909 importerades de första bananerna till Göteborgs hamn. Då var sändningen helt svartfrusen och bara några få bananer gick att sälja.

Nu har frukten ätits i över 100 år och bananen är idag en av de populäraste frukterna i Sverige.

Eftersom bananen är en så populär produkt och köps av så många, fyller den även en viktig roll som budbärare och skyltfönster för varumärket Daily Greens, menar Greenfood.

Bananen ska hjälpa Greenfood öka Daily Greens varumärkeskännedom inom dagligvaruhandeln och hos konsumenter.

– Ekobananerna håller väldigt hög kvalité och är en hjälteprodukt i fruktdisken och de kommer vara en viktig avsändaren för vårt varumärke Daily Greens. Det finns ingen annan frukt som når så brett ut i svenska hem, säger Magnus Falk, marknadschef på Daily Greens.

– Intresset för ekologiska bananer är särskilt stort bland konsumenter och efterfrågan fortsätter att öka. Därför känns det extra roligt att vi kan utmana i fruktdisken med ett nytt varumärke, säger Magnus Falk.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil