Greenfood lanserar en ny banan i stan

Greenfood lanserar en ny banan i stan
Nu hamnar varumärket Daily greens i bananhyllan, lanserat av Greenfood. Foto: Pressbild

Greenfood lanserar varumärket Daily greens och frontar med ekologiska bananer från Ecuador. Företaget ser potential på marknaden för ett nytt märke.

Livsmedelskoncernen Greenfood lanserar ett nytt varumärke, Daily greens, på den svenska frukt- och grönsaksmarknaden genom nya ekologiska bananer från Ecuador.

– Det är jättestort att ett nytt varumärke tar plats på den svenska bananmarknaden. Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av omsättning i en butik och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen, säger Magnus Falk, marknadschef för Daily greens.

1909 importerades de första bananerna till Göteborgs hamn. Då var sändningen helt svartfrusen och bara några få bananer gick att sälja.

Nu har frukten ätits i över 100 år och bananen är idag en av de populäraste frukterna i Sverige.

Eftersom bananen är en så populär produkt och köps av så många, fyller den även en viktig roll som budbärare och skyltfönster för varumärket Daily Greens, menar Greenfood.

Bananen ska hjälpa Greenfood öka Daily Greens varumärkeskännedom inom dagligvaruhandeln och hos konsumenter.

– Ekobananerna håller väldigt hög kvalité och är en hjälteprodukt i fruktdisken och de kommer vara en viktig avsändaren för vårt varumärke Daily Greens. Det finns ingen annan frukt som når så brett ut i svenska hem, säger Magnus Falk, marknadschef på Daily Greens.

– Intresset för ekologiska bananer är särskilt stort bland konsumenter och efterfrågan fortsätter att öka. Därför känns det extra roligt att vi kan utmana i fruktdisken med ett nytt varumärke, säger Magnus Falk.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.