Greenfood lanserar en ny banan i stan

Greenfood lanserar en ny banan i stan
Nu hamnar varumärket Daily greens i bananhyllan, lanserat av Greenfood. Foto: Pressbild

Greenfood lanserar varumärket Daily greens och frontar med ekologiska bananer från Ecuador. Företaget ser potential på marknaden för ett nytt märke.

Livsmedelskoncernen Greenfood lanserar ett nytt varumärke, Daily greens, på den svenska frukt- och grönsaksmarknaden genom nya ekologiska bananer från Ecuador.

– Det är jättestort att ett nytt varumärke tar plats på den svenska bananmarknaden. Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av omsättning i en butik och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen, säger Magnus Falk, marknadschef för Daily greens.

1909 importerades de första bananerna till Göteborgs hamn. Då var sändningen helt svartfrusen och bara några få bananer gick att sälja.

Nu har frukten ätits i över 100 år och bananen är idag en av de populäraste frukterna i Sverige.

Eftersom bananen är en så populär produkt och köps av så många, fyller den även en viktig roll som budbärare och skyltfönster för varumärket Daily Greens, menar Greenfood.

Bananen ska hjälpa Greenfood öka Daily Greens varumärkeskännedom inom dagligvaruhandeln och hos konsumenter.

– Ekobananerna håller väldigt hög kvalité och är en hjälteprodukt i fruktdisken och de kommer vara en viktig avsändaren för vårt varumärke Daily Greens. Det finns ingen annan frukt som når så brett ut i svenska hem, säger Magnus Falk, marknadschef på Daily Greens.

– Intresset för ekologiska bananer är särskilt stort bland konsumenter och efterfrågan fortsätter att öka. Därför känns det extra roligt att vi kan utmana i fruktdisken med ett nytt varumärke, säger Magnus Falk.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

264 miljoner euro till Arla-bönderna

264 miljoner euro till Arla-bönderna

Arlas representantskap röstade i veckan ja tillförslaget om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder, totalt 264 miljoner euro.

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Torsdag 25 februari – inte bara lönedag för många utan även dagen då Clas Ohlson öppnade sin nya butik i Norrköping, mer exakt i Ingelsta köpcentrum.

Studenter inte så heta på ekologiskt

Studenter inte så heta på ekologiskt

Närmast är inte lika viktigt längre – och rabatter på kött är viktigare än ekologiskt. Mecenat som undersökt mer om hur studenters köpvanor rör sig.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.