Söker kapital för expansion

Söker kapital för expansion

Swedish temptations, företaget bakom varumärket Bärta, söker nu nytt kapital för att utöka produktionen och expandera till andra länder.

Swedish Temptations är företaget som står bakom de veganska produkterna med varumärket Bärta. Nu fortsätter expansionen och Bärta tar in nytt kapital för att expandera till nya marknader och med nya produkter.

För tre år sedan flyttade grundaren Pia Qvarnström produktionen från hemmaplan i Årsta till ett produktionskök i Karlshamn.

Bärta var då som nu en groddad och fermenterad gul ärta som man har som utgångspunkt för olika produkter.

– Mitt mål har hela tiden varit att produkterna ska ha maximalt med smak och minimalt klimatavtryck. Det tycker jag att vi lyckats med, säger Pia Qvarnström grundare av Bärta.

– Vi befinner oss i ett skifte på livsmedelsområdet där växtbaserade alternativ blir allt mer efterfrågade, och vi ser stor potential för den svenska ärtan, säger Pia.

Det finns en stark global trend för växtbaserad mat som drivs av insikten att animalieindustrin skadar vårt klimat och vår hälsa, hävdar företaget.

Här finns stora möjligheter till omställning och ökad produktion av exempelvis baljväxter, för humankonsumtion, konstaterar man.

Varumärket Bärta lanserades i liten skala i slutet av 2018 och har sedan dess vuxit successivt och finns idag i cirka 300 svenska butiker och marknaden för växtbaserat växer både i Sverige och globalt.

– Frågan om växtbaserat ligger på bordet och är ”top of mind” hos många. Vi tycker att det är helt rätt tid att expandera, säger Pia Qvarnström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil