Hälsosamma mellanmål i fokus

Hemköp Generation Pep mellanmålshylla | Foto Elin Andersson
Lästid: 2 minuter
Axfood har inlett ett långsiktigt samarbete med Generation Pep för att främja hälsosamma matvanor bland barn och unga. Genom kampanjer och specialutvalda mellanmålshyllor i butikerna syftar Hemköp, Willys och Snabbgross till att inspirera till hälsosamma val och bidra till en bättre folkhälsa.

I januari 2023 inledde Axfood ett samarbete med Generation Pep, en organisation som arbetar för att främja barn och ungas hälsa i Sverige. Samarbetet syftar till att öka medvetenheten om hälsosamma kostval och uppmuntra till aktiva livsstilar. Hemköp, Willys och Snabbgross är nu en del av detta initiativ, som fokuserar på att göra hälsosamma mellanmål mer tillgängliga och attraktiva för yngre konsumenter.

Hemköp har redan implementerat specialdesignade mellanmålshyllor i 155 butiker runt om i landet. Dessa hyllor innehåller ett noggrant utvalt sortiment av hälsosamma produkter som är lämpliga som mellanmål. Thomas Söderlund, kunderbjudandechef på Hemköp, betonar vikten av att erbjuda hälsosamma alternativ för att bidra till förbättrad hälsa bland barn och unga. ”Genom vårt samarbete med Generation Pep vill vi inspirera till bättre kostval. Snart kommer vi även att lyfta fram dessa alternativ i vår e-handel,” säger han.

Willys har å sin sida fokuserat på sin e-handelssajt, där de har samlat ett brett utbud av hälsosamma mellanmål. Här kan kunderna hitta allt från färdiga alternativ till recept för snabba och näringsrika snacks, perfekt för efter skolan eller som energiboost inför sportaktiviteter.

Snabbgross, som är inriktad på föreningslivet, har genomfört djupintervjuer med idrottsföreningar för att förstå deras behov. I samarbete med Generation Pep har de utvecklat en inköpslista som syftar till att hjälpa föreningar att erbjuda hälsosamma alternativ i sina kiosker. Detta initiativ betonar vikten av näringsrik kost för att stödja barn och ungas fysiska aktiviteter.

Generation Pep strävar efter att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet att leva aktiva och hälsosamma liv. Axfood delar denna vision och arbetar aktivt för att öka kunskapen om kost och hälsa, samt för att skapa goda matvanor för alla. Tillsammans har de lanserat hybridprodukter som Nöt & Grönt-färs och hamburgare, som kombinerar nötfärs med grönsaker för att erbjuda både hälsosamma och klimatvänliga alternativ.

För att ytterligare fördjupa samarbetet kommer Axfood att diskutera sina initiativ kring hälsosamma mellanmål i nya avsnitt av programmet ”Morgonkaffe med Axfood”, där Generation Pep och Dagab kommer att medverka för att dela insikter och framtidsplaner.

Genom detta samarbete hoppas Axfood och Generation Pep kunna göra skillnad för barn och ungas kostvanor och livsstilar, och därmed bidra till en friskare och mer aktiv befolkning i Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil