Hård kritik mot Normal

Pressbild Normal
Lästid: < 1 minut
Lågpriskedjan Normal står under hård kritik för sin marknadsföring som riktar sig mot barn på sociala medier. Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, påpekar att sådan marknadsföring kan vara olaglig enligt marknadsföringslagen

Normal har på bara fyra år växt från 35 till 120 butiker i Sverige och har blivit särskilt populär bland ungdomar. Med över 184 000 följare och 2,6 miljoner gillamarkeringar på Tiktok har lågpriskedjan en imponerande närvaro i sociala medier.

En granskning utförd av Aftonbladet visar att Normal ofta använder uppmaningar som ”Spring” eller ”Det kommer ta slut jättefort” för att locka kunder till butikerna. Enligt Maria Wiezell kan sådana köpuppmaningar till barn under 18 år vara olagliga enligt marknadsföringslagen.

”Det är ett rejält övertramp. Det är ju inte tillåtet med köpuppmaningar till barn, och enligt min bedömning skulle jag inte kalla det här för någonting annat än just en köpuppmaning,” säger Wiezell till Aftonbladet.

Normals vd Jan Nyberg förnekar att deras marknadsföring riktar sig specifikt till barn. Han hävdar att uppmaningarna snarare är informativa och riktar sig till kunder i alla åldrar.

”Det finns ingen baktanke om att hetsa barn, överhuvudtaget inte. Det finns inget behov av att hetsa igång försäljning,” kommenterar Nyberg till Aftonbladet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil