Inget sommarlyft för modehandeln

Foto MostPhotos
Sommar och semester gav ingen lyft för mode-och skohandeln, som istället fick se en fortsatt nedgång under juli månad, enligt Stilindex.

Sommar och semestertider bidrog till att många handlare hoppades på ett rejält kundflöde och en skjuts i försäljning under juli månad.
Stilindex från Svensk Handel visar att verkligheten tyvärr blev en annan, och många i modehandeln ställer nu sitt hopp till jobb- och skolstarterna.

I löpande priser visar klädhandeln visserligen en ökning med 3,9 procent under juli månad men trots det handlar månaden om en minskning i volym.
I skohandelns fall blev det ännu värre med en nedgång på 3,4 procent i löpande priser och följaktligen en än större i volym.

– Vi tvingas tyvärr konstatera att juli månad inte alls blev så bra som många handlare hade hoppats på. Visserligen är en ökning på 3,9 procent för klädhandeln välkommen, men krasst kan man konstatera att vi hade hoppats på bättre siffror. Månaden stilindex är ytterligare ett exempel på hur hårt den rådande ekonomiska situationen slår mot handeln, säger Svensk handels vd Sofia Larsen.

– Nu genomför handlare kampanjer kring att många återvänder till jobb och skola, vilket medför att många uppdaterar garderoben. Historiskt vet vi att detta brukar innebära en uppgång och vi hoppas att så är fallet även i år och att det ska märkas av i augusti månads siffror, spår Sofia Larsen.

– Handeln är extremt viktigt för Sverige. Branschen är en av näringslivets största arbetsgivare och för att det ska förbli så krävs politiska reformer så att villkoren för handeln förbättras över tid. Ett exempel på detta är genom att sänka arbetsgivaravgifterna, vilket skulle medföra att företag inom modehandeln och andra delar av handeln, skulle kunna anställa fler, avslutar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil