Gudrun Sjödén fyrdubblar vinsten

Ett av plaggen från Gudrun Sjödens kollektion Vår 2020. | Foto: Pressbild
Modevarumärket Gudrun Sjödén ökade förra året omsättningen från 368 till 429 miljoner kr och lyckades även med att fördubbla vinsten för bolaget.

Gudrun Sjödén har flyttat en allt större del av försäljningen till nätet och säljer till kunder i många länder.
I sin nu publicerade årsredovisning för det senaste året skriver man att ambitionen är att e-handeln inom fem år ska stå för 90 procent av försäljningen.

– Redan när vi lade våra affärsplaner för ett antal år sedan slog vi fast att vi skulle satsa på onlineförsäljning och låta den traditionella butiksförsäljningen stanna där den varit de senaste åren, skriver företaget i årsredovisningen.
Gudrun Sjödén har idag 23 fysiska butiker och inga planer på att öppna någon ny.


Omsättningen i företaget steg förra året från 368 till 429 miljoner kr.
Samtidigt ökade vinsten till 35,6 miljoner kr, en fyrdubbling jämfört med vinsten strax under 9 miljoner kr året innan.

Produktionen sker till 50 procent i Europa till 35 procent i Indien och till 15 procent i Kina.
Företaget har kvar sitt huvudkontor i Stockholm och säger sig lägga stor vikt vid sitt svenska ursprung och dito rötter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil