Gudrun Sjödén fyrdubblar vinsten

Ett av plaggen från Gudrun Sjödens kollektion Vår 2020. | Foto: Pressbild
Modevarumärket Gudrun Sjödén ökade förra året omsättningen från 368 till 429 miljoner kr och lyckades även med att fördubbla vinsten för bolaget.

Gudrun Sjödén har flyttat en allt större del av försäljningen till nätet och säljer till kunder i många länder.
I sin nu publicerade årsredovisning för det senaste året skriver man att ambitionen är att e-handeln inom fem år ska stå för 90 procent av försäljningen.

– Redan när vi lade våra affärsplaner för ett antal år sedan slog vi fast att vi skulle satsa på onlineförsäljning och låta den traditionella butiksförsäljningen stanna där den varit de senaste åren, skriver företaget i årsredovisningen.
Gudrun Sjödén har idag 23 fysiska butiker och inga planer på att öppna någon ny.


Omsättningen i företaget steg förra året från 368 till 429 miljoner kr.
Samtidigt ökade vinsten till 35,6 miljoner kr, en fyrdubbling jämfört med vinsten strax under 9 miljoner kr året innan.

Produktionen sker till 50 procent i Europa till 35 procent i Indien och till 15 procent i Kina.
Företaget har kvar sitt huvudkontor i Stockholm och säger sig lägga stor vikt vid sitt svenska ursprung och dito rötter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil