Gudrun Sjödén fyrdubblar vinsten

Modevarumärket Gudrun Sjödén ökade förra året omsättningen från 368 till 429 miljoner kr och lyckades även med att fördubbla vinsten för bolaget.

Gudrun Sjödén har flyttat en allt större del av försäljningen till nätet och säljer till kunder i många länder.
I sin nu publicerade årsredovisning för det senaste året skriver man att ambitionen är att e-handeln inom fem år ska stå för 90 procent av försäljningen.

– Redan när vi lade våra affärsplaner för ett antal år sedan slog vi fast att vi skulle satsa på onlineförsäljning och låta den traditionella butiksförsäljningen stanna där den varit de senaste åren, skriver företaget i årsredovisningen.
Gudrun Sjödén har idag 23 fysiska butiker och inga planer på att öppna någon ny.


Omsättningen i företaget steg förra året från 368 till 429 miljoner kr.
Samtidigt ökade vinsten till 35,6 miljoner kr, en fyrdubbling jämfört med vinsten strax under 9 miljoner kr året innan.

Produktionen sker till 50 procent i Europa till 35 procent i Indien och till 15 procent i Kina.
Företaget har kvar sitt huvudkontor i Stockholm och säger sig lägga stor vikt vid sitt svenska ursprung och dito rötter.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

City Gross hyr in influencers

City Gross tar ett nytt grepp genom att köpa utrymme hos lokalt förankrade så kallade micro-influencers med ambitionen att ”komma närmare kunderna”.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.