”Butiken måste bli en destination”

Handeln måste skapa nya värden. Butiken måste bli en destination. Cecilia Fredriksson, professor i Lund, ser hur dagligvaru- och övrig handel ska ta ut riktningen mot framtiden.

Butiken var en sensation när den kom på riktigt för halvannat sekel sedan.
– Den var en värld av modernitet, upplysning, ny teknik, en utflyktsdestination där man kunde känna och klämma på varorna på ett sätt man aldrig tidigare kunnat göra, konstaterar Cecilia Fredriksson.

Hon är professor vid Lunds universitetet och Campus Helsingborg och talar om hur butiken och handelsplatserna ska hitta sin nya framtid.
– Handeln måste skapa nya värden, säger Cecilia Fredriksson. Konsumtionens förändrade samhällsbetydelse leder till att handeln måste skapa värden.

I forskningsprogrammet ”Retail destination” tar man sin utgångspunkt i relationen mellan handel och plats. Hur kan vi förstå och beskriva olika handelsplatser? Vilka slags handel behöver en plats?
– Det finns utgångspunkter och utmaningar i geografisk omstrukturering, konsumtionskultur som förändras och digitalisering, konstaterar Cecilia Fredriksson samtidigt som hon pekar på ett annat problem;
– Handel, planering och arkitektur drar sällan åt samma håll.

– Man har orealistiska förväntningar på handeln och idéer om ett rikt folkliv och en mysig stadskärna och att handeln är aktören som ska realisera förväntningarna, menar Cecilia Fredriksson som ser behovet av ett nytänkande.
– I tider av hård konkurrens blir det centralt för stadskärnorna att se och förstå sina egna unika fördelar och i relationen till handel och butiker exempelvis inse hur miljön utanför butiken är ett viktigt komplement till upplevelsen i butiken.

Läs mer om hur stadskärnorna hittar sin framtid och om ”Retail destination”  i Butikstrender magasinet 1/2020

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil