”Historiskt starkt” för Lantmännen

Per Olof Nyman, vd för Lantmännen, kan räkna hem ett ”historiskt starkt resultat”. | Foto: Lantmännen
Ett bra resultat, faktiskt det bästa någonsin. Det handlar om Lantmännen som landar en vinst på drygt 1,3 miljarder kr för årets åtta första månader.

Lantmännens resultat för årets första åtta månader, efter finansiella poster och justerat för jämförelsestörande poster, uppgår till 1 320 miljoner kr – en signifikant förbättring jämfört med förra årets resultat på 1 090 miljoner kr för samma period.

– Resultatet för de två första tertialen 2020 är Lantmännens högsta någonsin. Det är glädjande att kunna leverera ett så starkt resultat trots den pågående coronapandemin och en svagare världsekonomi, säger Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman.
– Alla våra divisioner och affärsområden har snabbt och distinkt genomfört nödvändiga åtgärder för att hantera påverkan från coronautbrottet. Dessutom utgör vår breda affärsportfölj en styrka i oroliga tider, påpekar Nyman.

– Det är fortsatt mycket svårt att bedöma vilka de totala sociala och ekonomiska följderna av coronapandemin blir, men jag känner mig trygg i att Lantmännen som företag kommer att fortsätta stå stadigt, säger koncernchefen.
– Vi har en stark finansiell ställning, genererar ett bra kassaflöde och levererar ett historiskt högt resultat. Sammantaget innebär det att vi har goda förutsättningar för att uppnå en hög återbäring och efterlikvid till våra medlemmar även för helåret 2020, säger Per Olof Nyman.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil