Klas Balkow ny bas för branschorganisationen

Klas Balkow ny bas för branschorganisationen
Ny ordförande för Svensk dagligvaruhandel – Axfoods Klas Balkow. Foto: Fond och Fond
Axfoods koncernchef vd Klas Balkow är sedan årsskiftet även styrelseordförande för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

Axfoods koncernchef vd Klas Balkow är sedan årsskiftet även styrelseordförande för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

När Svensk dagligvaruhandels tidigare ordförande Magnus Johansson lämnade sitt jobb som vd för Coop Sverige med omedelbar verkan lämnade han som en konsekvens även ordföranderollen i branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

I organisationen ingår Axfood, Coop, Citygross, Ikea, Ica och Lidl och hanterar branschgemensamma frågor.
Ordförandeskapet roterar mellan Axfoods, Coops och Icas vd:ar och skiftar mellan dem vartannat år.

Nu får Klas Balkow, koncernchef och vd hos Axfood, ta över under pågående mandatperiod och agera ordförande fram till nästa ordinarie stämma vilken sker i juni.

– Svensk Dagligvaruhandel har en viktig funktion som vår samhällsviktiga branschs gemensamma röst och kraft i viktiga samhälls- och näringspolitiska frågor. Det här har varit tydligt inte minst under pandemin. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att vidareutveckla både vår bransch och branschorganisation tillsammans med kansliet och övriga styrelsen, säger Klas Balkow.

– Det finns ett ökande intresse för vår bransch från såväl politiker som myndigheter och det är därför allt viktigare att vi jobbar tillsammans och tar ett gemensamt ansvar för utvalda frågor som rör oss. Jag är säker på att vi under året kommer att utveckla vårt samarbete inom dagligvaruhandeln ytterligare, säger organisationens vd Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil