Klimatavtrycket tre av fyra inte tänker på

Hygienartiklars klimatavtryck är inget vi tänker på | Foto: Pressbild
Tre av fyra som svarat i en ny undersökning Apotek hjärtat gjort, tänker inte på de klimatavtryck som deras hygienartiklar kan åstadkomma.

Hygienartiklar kan, liksom alla konsumentprodukter, ha en negativ påverkan på miljön – ändå reflekterar 76 procent av de svarande aldrig eller sällan över det klimatavtryck deras hygienartiklar bidrar till. 
Detta enligt en Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Apotek hjärtat. 

Nu lanserar företaget en ny funktion i sin e-handel som ska främja och underlätta medvetna val – vid köp av allt från schampo och tvål till peelingprodukter för ansiktet.– Trots att vi kan se hur många kunder blivit allt mer miljömedvetna visar undersökningen på att hygienartiklars klimatavtryck ofta prioriteras bort vid köpbeslut, säger Apotek hjärtats hållbarhetschef Cecilia de Pedro. 

– Samtidigt ser vi en efterfrågan bland våra kunder på att få hjälp med att välja produkter ur ett hållbarhetsperspektiv – de behöver vägledning. Därför har vi nu skapat en ny kategorisering, ”Medvetna val”, på vår hemsida, berättar hållbarhetschefen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil