Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Kosläpp utan folkfest

Arlas kosläpp är en populär tradition på vårkanten, som växt varje år men som nu får genomföras utan publik. Orsaken är, naturligtvis, Corona-viruset.

Arlas kosläpp har blivit en populär tradition och intresset för att komma ut på landet och se korna glatt springa ut i hagarna har ökat för varje år.
Förra året kom över 170 000 besökare till Arlagårdarna för att se kosläppet och flera gårdar var fullbokade redan någon timme efter att anmälningssidan öppnat.

Nu ska det, förstås, genomföras men i år gör Corona-situationen att det får ske utan publik.
– Våren är snart här och kossorna vill ut och beta. Det är bland det finaste jag vet att se glada kor som skuttar runt i hagen varje år, säger Fredrik Larm som är ansvarig för kosläppen hos Arla.

– Det är väldigt tråkigt att inte fler får dela den glädjen med oss i år. Givetvis är det ett tråkigt besked då 50 av våra Arlabönder var inställda på att öppna upp sina gårdar och prata med besökarna om de viktiga frågorna kring djurvälfärd och livsmedelsproduktion, konstaterar Fredrik Larm.

Svensk lag säger att alla mjölkkor ska vistas ute under perioden april till oktober.
Exakt hur länge de ska vistas ute är beroende av var gården ligger.
– Även om vi måste ställa in det offentliga kosläppet i år så garanterar vi att alla korna ändå kommer ut på sitt sommarbete och det är ju det viktigaste, avslutar Fredrik Larm.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch