Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index.
Andra kvartalet 2022 visar en kraftig uppgång för branschen. Index steg med 10,4 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021.Under pandemiåren 2020 och 2021 tappade branschen rejält mer än fyra kvartal i rad.
Sedan restriktionerna lättat tar man sig tillbaka och har nu redovisat stigande siffror de fyra senaste kvartalen.
– Därmed så kan man säga att branschen har återtagit hela tappet som uppstod under pandemin, säger Convenience Stores Swedens vd Bengt Hedlund till den egna sajten.
– Det är också imponerande att se hur både kedjor och fristående handlare aktivt ställt om för att möta andra kundbeteenden och då passat på att utveckla försäljningsmetoder och leveransmetoder, tillägger Hedlund.
– När pandemin startade så befarade man en kraftig nedläggning av butiker, men det har i stort sett uteblivit. Vi såg att butiker i bostadsnära lägen ökade sin försäljning, medan butiker nära arbetsplatser och i resecentrum tappade kraftigt sin försäljning. Under de senaste kvartalen har det sakta återgått till det normala. Trafikbutiker längs vägarna har inte drabbats i lika stor utsträckning utan tuffade på i stort sett oförändrat under pandemin, avslutar han.