När en av fem svenskar handlar från utländska webbsidor är det viktigt för svenska e-handlare att göra sig till ett attraktivt alternativ, menar Nets.
E-handeln är särskilt konkurrensutsatt eftersom det är lätt för svenskarna att jämföra priser och handla från hela världen, skriver Nets i en pressrelease och sammanfattar tipsen för att slå mot konkurrensen:
Ge en överlägsen upplevelse vid köpet, gör det tydligt att man är inhemsk och expandera till andra länder, är tipsen från e-handelsexperten till svenska webbutiker.
– Under 2020 handlade en av fem svenskar från utländska webbsidor en vanlig månad och många miljarder lämnade således landet. Att Amazon nu lanserats i Sverige gör också webbutikerna nervösa, säger Patrik Müller, e-handelsexpert hos Nets.
– I det stora hela är det bra för både svenska webbutiker liksom landet som helhet ju fler svenskar som handlar ”lokalt”. Även ur hållbarhetssynpunkt kan det finnas fördelar, det måste webbutikerna bli bättre på att tydliggöra för konsumenterna, fortsätter Patrik Müller.
Läs mer om den tuffa e-handelskonkurrensen och tipsen för att hävda sig mot den i Butikstrender 3/2021