”Låt inte säljare ersätta optiker”

Foto MostPhotos
Vissa glasögonkedjor låter snabbutbildade säljare göra synundersökningar. Nu reagerar Svensk optikerförening mot utvecklingen.

I en debattartikel i Svenska dagbladet ställer företrädare för Svensk optikerförening frågan;
Vill du bli undersökt av en legitimerad optiker med minst tre års utbildning eller av en säljare med tre veckors utbildning?

Frågan ställs utifrån att ”vissa glasögonkedjor (ska) låta säljare göra synundersökningar snarare än utbildade optiker” 

– Vi Svensk optikerförening är mycket oroade. När så kallade kliniska assistenter börjar göra stora delar av vårt jobb leder det till betydliga försämringar för alla som behöver hjälp med sin syn, påpekar man. 

I dag möter du som behöver glasögon en optiker med gedigna kunskaper. Vi optiker startar vår analys direkt när vi hälsar dig välkommen. 
Sedan gör vi en rad olika tester och mätningar. Vi lyssnar på vad du har för personliga önskemål om synkorrektion och ger dig rätt rekommendation och ordination på synhjälpmedel, påpekar organisationen. 

– Nu riskerar vi sänkt kvalitet i optikbranschen. Butikskedjor tänker ge säljare en kort utbildning och sedan ska de klara av att göra stora delar av optikerns jobb. Men det går inte att snabbutbilda till en avancerad profession. Stora företagskedjor vill ta genvägar för att miljonerna ska rulla in, påpekar man. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil