Inga butikskampanjer med snabbmatsreklam

Inga butikskampanjer med snabbmatsreklam
Foto: Mostphotos
Kraftiga reklambegränsningar. Ett led när Storbritannien ska bekämpa den utbredda övervikten. 2022 kommer även nya förbud mot kampanjer i butikerna.

Kraftiga reklambegränsningar. Ett led när Storbritannien ska bekämpa den utbredda övervikten. 2022 kommer även nya förbud mot kampanjer i butikerna.

I Storbritannien räknar man med att två av tre vuxna har fetma eller övervikt.
Det vill man bland annat tacka genom kraftiga reklambegränsningar.

I somras föreslogs ett förbud för snabbmat på tv och på internet innan klockan 21. Och i november i år blev det känt att regeringen tittar på ett totalförbud för digital marknadsföring av snabbmat.

Nu kommer även beskedet att Storbritannien förbjuder ”två för en”-erbjudanden för mat som innehåller vad myndigheterna ser som mycket salt, fett eller socker.
Den nya lagen ska gälla från april 2022 och butiker ska heller inte få marknadsföra vad som definieras som onyttig mat vid entréer eller kassor.

Dessutom förbjuds vid samma tillfälle gratis påfyllning av läsk.
– Vi begränsar kampanjer och introducerar en rad åtgärder för att hjälpa det hälsosamma valet att bli det lättaste valet. Att skapa en miljö som hjälper människor att äta mer hälsosamt är avgörande för att förbättra folkhälsan, sade hälsominister Jo Churchill vid en presskonferens.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

En riktigt het aktie

Mitt i debatten och kritiken kring de snabbt stigande matpriserna tar Axfood plats bland Swedbanks favoritaktier. En bra investering, menar banken.

”Proteinskiftet har stannat av”

Proteinskiftet har stannat av, vego backar och växtbaserat ifrågasätts på sina håll med ny styrka. På ”Next Veg” hos Orkla Foods letade man orsaker.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil