Inga butikskampanjer med snabbmatsreklam

Inga butikskampanjer med snabbmatsreklam
Foto: Mostphotos

Kraftiga reklambegränsningar. Ett led när Storbritannien ska bekämpa den utbredda övervikten. 2022 kommer även nya förbud mot kampanjer i butikerna.

I Storbritannien räknar man med att två av tre vuxna har fetma eller övervikt.
Det vill man bland annat tacka genom kraftiga reklambegränsningar.

I somras föreslogs ett förbud för snabbmat på tv och på internet innan klockan 21. Och i november i år blev det känt att regeringen tittar på ett totalförbud för digital marknadsföring av snabbmat.

Nu kommer även beskedet att Storbritannien förbjuder ”två för en”-erbjudanden för mat som innehåller vad myndigheterna ser som mycket salt, fett eller socker.
Den nya lagen ska gälla från april 2022 och butiker ska heller inte få marknadsföra vad som definieras som onyttig mat vid entréer eller kassor.

Dessutom förbjuds vid samma tillfälle gratis påfyllning av läsk.
– Vi begränsar kampanjer och introducerar en rad åtgärder för att hjälpa det hälsosamma valet att bli det lättaste valet. Att skapa en miljö som hjälper människor att äta mer hälsosamt är avgörande för att förbättra folkhälsan, sade hälsominister Jo Churchill vid en presskonferens.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Lidl Sverige utsett till Top employer

Lidl Sverige utsett till Top employer

Europeiska institutet Top employer har utsett Lidl Sverige till “Top employer Sverige”. Certifieringen bygger på en rad krav kring arbetsgivarfrågor.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.