Nu vill fler handla svenskproducerad mat

Nu vill fler handla svenskproducerad mat
Foto: Landshypotek Bank
I en ny undersökning, gjord på uppdrag av Landshypotek bank, säger 85 procent av de som svarat att de helst vill handla svenskproducerad mat.

I en ny undersökning, gjord på uppdrag av Landshypotek bank, säger 85 procent av de som svarat att de helst vill handla svenskproducerad mat.

I en färsk undersökning, gjord av Novus på uppdrag av Landshypotek bank, säger 85 procent av de svarande att de endast eller oftast försöker handla svenskproducerad mat.
Över hälften av de som svarat är beredda att betala mer jämfört med före pandemin.

77 procent av de svarande säger att de oftast försöker handla svenskproducerad mat, medan 8 procent säger att de enbart handlar svenskproducerat.
– Det är väldigt positivt att så många svarar att de aktivt söker svenska livsmedel. Det främjar både grön företagsamhet och en levande landsbygd genom att stötta lokala producenter, säger Per Lindblad, vd på Landshypotek bank.

Ett resultat i undersökningen är att barnfamiljer i större utsträckning försöker handla svenskproducerat jämfört med genomsnittet (81% jämfört med 77%).
Av de som handlar svenskproducerad mat svarar de flesta att de gör så för att gynna svenskt lantbruk (74%) eller trakten, bygden och lokala producenter (72%).

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil