”Ingen fara för Oatlys varumärke”

I förra veckan kom beskedet om att havredryckstillverkaren Oatly säljer en tiondel av företaget till amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone group, som tidigare kritiserats hårt för sin hållning i klimat- och hållbarhetsfrågor. | Foto från MostPhotos
Det behöver inte vara negativt för Oatlys varumärke att man nu säljer en tiondel av företaget till amerikanska Blackstone som kritiserats kraftigt.

I förra veckan kom beskedet om att havredryckstillverkaren Oatly säljer en tiondel av företaget till amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone group, som tidigare kritiserats hårt för sin hållning i klimat- och hållbarhetsfrågor.

Men varken den nya ägaren eller att Oatly sedan tidigare är delfinansierat av kinesiskt kapital knutet till den kinesiska diktaturen behöver påverka varumärket negativt i längden, tror Johan Anselmsson som är professor i marknadsföring i Lund.
– Det finns absolut en grupp som kommer att bojkotta varumärket, men den är ganska liten, säger han till sydsvenskan.se.

Anselmsson arbetat med en modell som handlar om varumärkeskapital. Det kapitalet styrs av konsumenters känslor, tankar, bild och erfarenheter av ett varumärke.
Nu tror Anselmsson att när Oatlys affärer krockar med den bild man förmedlar av sig som utmanare så kommer vissa kunder att reagera och välja andra alternativ än Oatly.
I varje fall för en tid.

– Kunder antar eller upptäcker snart att det finns tveksamheter även där, därför är det väldigt sällan som en sådan här grej faktiskt ändrar på människors beteenden i grunden, säger professorn till sydsvenskan.se.
– Det finns alltid någon som är värre. Allting handlar om retorik, och frågar man företag så är alla hållbara, fortsätter han.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil