Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

”Ingen fara för Oatlys varumärke”

I förra veckan kom beskedet om att havredryckstillverkaren Oatly säljer en tiondel av företaget till amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone group, som tidigare kritiserats hårt för sin hållning i klimat- och hållbarhetsfrågor. | Foto från MostPhotos
Det behöver inte vara negativt för Oatlys varumärke att man nu säljer en tiondel av företaget till amerikanska Blackstone som kritiserats kraftigt.

I förra veckan kom beskedet om att havredryckstillverkaren Oatly säljer en tiondel av företaget till amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone group, som tidigare kritiserats hårt för sin hållning i klimat- och hållbarhetsfrågor.

Men varken den nya ägaren eller att Oatly sedan tidigare är delfinansierat av kinesiskt kapital knutet till den kinesiska diktaturen behöver påverka varumärket negativt i längden, tror Johan Anselmsson som är professor i marknadsföring i Lund.
– Det finns absolut en grupp som kommer att bojkotta varumärket, men den är ganska liten, säger han till sydsvenskan.se.

Anselmsson arbetat med en modell som handlar om varumärkeskapital. Det kapitalet styrs av konsumenters känslor, tankar, bild och erfarenheter av ett varumärke.
Nu tror Anselmsson att när Oatlys affärer krockar med den bild man förmedlar av sig som utmanare så kommer vissa kunder att reagera och välja andra alternativ än Oatly.
I varje fall för en tid.

– Kunder antar eller upptäcker snart att det finns tveksamheter även där, därför är det väldigt sällan som en sådan här grej faktiskt ändrar på människors beteenden i grunden, säger professorn till sydsvenskan.se.
– Det finns alltid någon som är värre. Allting handlar om retorik, och frågar man företag så är alla hållbara, fortsätter han.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.