Löfbergs iskaffe ökar med 33 procent i dagligvaruhandeln

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Löfbergs har tagit en stark position inom den växande kategorin iskaffe i Sverige. På ett år har försäljningen av Löfbergs ICE ökat med hela 33 procent i dagligvaruhandeln, enligt nya siffror från NielsenIQ. Bakom utvecklingen ligger en lyckad satsning på unga konsumenter, starka samarbeten med butikskedjorna och ett skifte i dryckesvanor där kylt kaffe blir ett allt vanligare val. Med över 2,2 miljoner sålda burkar det senaste året stärker Löfbergs sin marknadsandel i ett segment som fortsätter växa, särskilt bland konsumenter i åldern 18 till 29 år.

Försäljningen av Löfbergs iskaffe har ökat med 33 procent på ett år, enligt nya siffror från NielsenIQ. Det motsvarar drygt 2,2 miljoner sålda burkar de senaste tolv månaderna – en ökning med över 550 000 enheter jämfört med året innan.

Enligt Fredrik Nilsson, Sverigechef på Löfbergs, är ett nära samarbete med dagligvarukedjorna samt ett växande intresse bland unga konsumenter viktiga faktorer bakom tillväxten.

En undersökning från Novus visar att var tredje person i åldern 18–29 år druckit iskaffe den senaste månaden.

Samtidigt som hela kategorin iskaffe växer – med en total ökning på 4,5 procent det senaste året enligt NielsenIQ – utmärker sig Löfbergs med en kraftig tillväxt. Företaget har nu en marknadsandel på 27 procent och har, enligt egen uppgift, fördubblat sin andel på fem år.

– Nu handlar det om att fortsätta skapa värde för både kunder och konsumenter genom marknadssatsningar och nya produkter, säger Fredrik Nilsson.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.