Krav tror på ökad ekokonsumtion

I en mindre butiksundersökning  från Krav säger en majoritet av 185 svarande att deras konsumtion av Kravmärkt och ekologiskt ökat de senaste åren – och att de tror att den kommer att fortsätta öka.

Krav har låtit Retail academics göra en kundundersökning där 185 personer i åldern 18-75 år svarat när man frågat dem i butik. 63 procent av de svarande är kvinnor.
Kundundersökningen genomfördes i tre matbutiker i Mälardalen.

Mer än hälften av dessa spontant tillfrågade personer säger att deras konsumtion av Kravmärkt och ekologiskt ökat de senaste åren.
71 procent av dessa 185 tror även att deras ekokonsumtion kommer att fortsätta att öka framgent.
Ökad medvetenhet och framförallt klimat- och hälsodebatten är saker de säger ha haft inverkan på deras konsumtion.

– Vi ser att ekoförsäljningen har mattats av efter den kraftiga uppgången för några år sedan, men det är positivt att merparten av de tillfrågade kunderna tror att deras konsumtion av ekologiskt kommer att öka i framtiden. Det är en viktig förutsättning för att vi ska uppnå en hållbar produktion och konsumtion av livsmedel, säger Anita Falkenek, vd för Krav.

En vanlig synpunkt bland de svarande är att butikerna ska göra det lättare att hitta Kravmärkt och ekologiskt.
Man vill helst även att ekovarorna placeras ihop med övriga varor i samma kategori och inte i separata ekologiska sektioner.

– Det finns helt klart utvecklingspotential för ekosortimentet i butikerna. Med tydligare skyltning och märkning kan kunderna lättare hitta de livsmedel som de gärna vill köpa, säger Anita Falkenek.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil