Butik Vågen tog hem Änglamarkspriset

Butik Vågen tog hem Änglamarkspriset
Fanny Näslund och Johanna Björkman tar emot Änglamarkspriset 2020 för butik Vågen. Foto: Pressbild Coop
Butik Vågen i Östersund vinner Änglamarkspriset 2020. Butik Vågen tog emot priset vid en digital ceremoni och får äran och 100 000 kr i prispengar.

Butik Vågen i Östersund vinner Änglamarkspriset 2020. Butik Vågen tog emot priset vid en digital ceremoni och får äran och 100 000 kr i prispengar.

Änglamarkspriset har årligen delats ut av Coop sedan 2002. Det tilldelas ett företag, en organisation eller person som speglar hållbar matglädje och som står för värdefulla insatser inom svensk miljö och ekologi.

Änglamarkspriset 2020 fokuserar på ungas (under 30 år) engagemang inom miljö, hållbarhet och ekologi och priset går alltså till Butik Vågen i Östersund.

– Vågen är mer än bara en livsmedelsbutik och har blivit en mötesplats i Östersund för hållbarhet i olika former. Utöver deras affärsmodell som andas hållbarhet rakt igenom verkar de även för social hållbarhet och samarbetar med välgörenhetsorganisationer för att bidra till ett bättre samhälle, säger Charlotta Szczepanowski, ordförande i Änglamarksjuryn och chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige.

Priset/Motiveringen
”Med ett helhjärtat engagemang för att driva frågan om hållbar konsumtion visar vinnarna vägen framåt. Deras verksamhet är ett tydligt exempel hur man kan kombinera en affärsidé med ett viktigt samhällsengagemang.
Vinnarna inspirerar med ett outtröttligt driv genom att skapa förutsättningar för erfarenhetsutbyten, ställa höga krav på produkter och agera som en sambandscentral för lokala hållbarhetsinitiativ.

Dessutom bidrar de till välgörenhetsorganisationer och visar på ett socialt ansvarstagande. Vi på Coop är stolta över att tilldela Butik Vågen årets Änglamarkspris. De är ett tydligt exempel på det engagemang, kunskap och ansvarstagande som unga tar, och det vill vi uppmärksamma och stötta”.

Fakta/Butik Vågen
Butik Vågen grundades av tre miljövetenskapsstudenter som ville göra en insats för miljön och driva den hållbara utvecklingen framåt i Östersund.

I början av 2020 öppnade butik Vågen som bara säljer omsorgsfullt valda produkter för att uppnå de höga krav som grundarna ställer. De har en inställning att göra det enkelt för konsumenten att konsumera mer hållbart och en ambition att integrera ett cirkulärt tänk hos invånarna.

De lägger stort fokus på urvalet av produkter och jobbar nära producenter för att skapa starka relationer och föra en dialog kring hur produktionen kan utvecklas. (Källa: Coop)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil