Lidl dubblar svinntakten

Lidl dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn och har hittills i år gjort riktade åtgärder som hanterat 868 ton mat i butik och matdonationer.

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år, meddelar man i en pressrelease.
Det innebär att man hittills i år har tagit hand om 868 ton mat vilka räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår.

Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.
Som första livsmedelskedja redovisar Lidl matsvinnet transparent i ton, skriver företaget.

Den här symbolen är ett inslag i Lidls arbete för minskat matsvinn. | Illustration: Lidl


2018 satte man målet att halvera matsvinnet till år 2025. För verksamhetsårets första sex månader (mars – augusti 2020) uppgick matsvinnet till 2 838 ton vilket motsvarar 1,31 procent av den totala försäljningen inom de varukategorier som kan generera matsvinn. Jämfört med basåret 2017 innebär det en reduktion med 19 procent.

– Det krävs ett idogt arbete för att halvera matsvinnet till och med år 2025. Vi är på god väg och har idag minskat svinnet med nästan 20 procent när man ser till andel av såld mat, men vi ska ner till 50 procent, konstaterar Lidls Sverige-chef Johan Augustsson.
– Frukt och grönt tillsammans med bröd står för en stor del av vårt matsvinn. Konceptet ”Ta vara på” där våra kunder kan köpa rabatterat bröd, frukt och grönt som annars skulle blivit matsvinn har blivit en stor framgång och är ett viktigt steg på vägen, påpekar Augustsson.

Rapport från Lidl.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil