Axfoods vd: “Matpriserna är mer volatila än någonsin – debatten har varit faktaresistent”

Axfoods vd Simone Margulies kommenterar matpriser 2025
Foto: Axfood

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Matpriserna fortsätter att svänga – och konsumenternas frustration har i perioder riktats direkt mot dagligvarukedjorna. Men enligt Axfoods vd Simone Margulies bygger stora delar av kritiken på missuppfattningar snarare än fakta.

– Debatten har många gånger varit polariserad och försökt utmåla det som att någon i kedjan har gjort stora vinster på konsumentens bekostnad. Så är det inte, säger hon.

Konsumentreaktioner och bojkotthot

I början av året växte frustrationen bland svenska konsumenter när priserna på mat återigen ökade. Uppmaningar om bojkott mot de största aktörerna i branschen fick visst genomslag i medier – men någon märkbar effekt i butik har inte synts.

– Vi har inte sett någon nämnvärd påverkan, säger Margulies.

Axfood, som äger kedjor som Willys, Hemköp, Citygross och grossistverksamheter som Dagab och Snabbgross, rapporterade nyligen ett minskat rörelseresultat. Det förklaras delvis av ett negativt resultat från Citygross och kalendereffekter, där påsken i år inföll i april – till skillnad från i fjol.

Hög efterfrågan på lågpris – men låg tillgång

Det som däremot står klart är att lågprisformatet fortsätter att växa. Willys, som enligt Margulies är den mest efterfrågade butikskedjan inom Axfood, har fler kunder än vad nuvarande butiksetableringar klarar av.

– Vi skulle gärna öppna fler butiker, men det är ofta svårt att få tillstånd. I vissa fall vet vi inte ens varför det dröjer. En tredjedel av Sveriges kommuner saknar lågprisbutiker, säger hon.

Hon lyfter det som en nyckelfråga för både ökad konkurrens och möjligheten att pressa matpriser.

Prisdebatten saknar europeiskt perspektiv

Simone Margulies anser att mycket av debatten om prisutvecklingen har varit nationellt centrerad, utan att ta hänsyn till internationella förhållanden.

– Sverige har inte haft en avvikande prisutveckling jämfört med övriga Europa. Tvärtom har vi lägre matpriser än våra nordiska grannar.

Faktorer som valutasvängningar, geopolitik och framför allt klimatpåverkan är enligt henne de största drivkrafterna bakom prisförändringarna.

– Kaffe- och kakaopriser har stigit kraftigt till följd av svaga skördar. Det påverkar hela kedjan, säger hon.

Samtidigt menar hon att den senaste tidens förstärkning av kronan kan få en positiv inverkan på priserna – även om det tar tid innan det syns i butik, då ledtiderna på importerade varor är långa.

Inget slut på prisvariationer i sikte

Framtiden? Margulies är försiktig med prognoser, men tydlig med att den nya normalnivån kan innebära större svängningar än branschen varit van vid.

– Jag varken kan eller vill ge någon exakt prognos, men mer volatila priser är nog något vi får vänja oss vid, säger hon.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.