”Tusentals kan tvingas stänga”

”Utslagning utan motstycke” kan vänta, enligt Svensk handels vd Karin Johansson.| Foto: Pressbild
Tre av tio butiker inom sällanköpshandeln kan tvingas stänga inom två månader om coronaeffekterna får fortsätta, tror Svensk handels Karin Johansson.

Svensk handels senaste undersökning bland medlemsföretagen visar att företagens likviditetskris tilltar. Var tredje handlare inom sällanköp anger att de ”i hög utsträckning” har problem med sin likviditet.
Tre av tio företag inom sektorn säger att de klarar högst två månader till under rådande omständigheter. Inom partihandeln uppger två av tio företag samma sak.

– För varje dag som coronakrisens förlamande effekt på handeln pågår fördjupas företagens likviditetsproblem. Läget är allvarligt och risken är uppenbar att vi står inför en utslagning av handelsföretag som saknar motstycke i modern tid, säger Svensk handels vd Karin Johansson.

Från varannan butik i sällanköpsvaruhandeln uppges att den har tappat minst 40 procent av sin försäljning. I många fall är situationen än mer alarmerande.
Var tionde butik har tvingats se försäljningen rasa med minst 80 procent.

Enligt Svensk handel kan 65 000 jobb försvinna i detalj- och partihandeln och cirka 150 000 tvingas gå ned i arbetstid.
Sex av tio företag inom sektorn använder sig av korttidspermittering eller planerar att göra det. 

– Kortidspermittering en är viktig åtgärd för att rädda jobben i handeln. Reformen behöver dock utökas till att gälla hela arbetstiden, säger Karin Johansson som även vill se åtgärder på hyressidan.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil