Matsmart med nötter under egna varumärket

Josefin Fridstrand, Norden-chef hos Matsmart | Foto Pressbild
Matsmart lanserar två nya nötter under det egna varumärket By Motatos. Det handlar dels om cashewnötter och dels om hasselnötter.

Matsmart lanserar två nya produkter under det egna varumärket By Motatos, cashew- och hasselnötter. 
Liksom med andra By Motatos-produkter kommer en procent av vinsten från försäljningen att gå till organisationen The Hunger Project, skriver företaget.

I maj 2021 lanserade e-handlaren Matsmart sitt eget varumärke By Motatos. Produktutbudet bestod då av skafferivaror som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. 
Nu utökar Matsmart det hela med två nya produkter. 

– Vi skapade By Motatos för att göra det lättare för våra kunder att få ihop en order och rädda mat genom att erbjuda växtbaserade livsmedel till bra priser som ett komplement till det räddade sortimentet. Allt samtidigt som de ger ett bidrag till att även minska världshungern. Eftersom de första produkterna vi lanserade har blivit så uppskattade vill vi nu utöka sortimentet med fler prisvärda skafferivaror, säger Josefin Fridstrand, Norden-chef hos Matsmart. 

Valet att satsa på just cashew- och hasselnötter baseras främst på nötternas höga näringsinnehåll; de är en god källa till växtbaserat protein, fibrer, magnesium och vitamin E. Men nötter har även miljömässiga fördelar, konstaterar Matsmart. 

– Att nötter har både för- och nackdelar sett till miljöpåverkan visar hur komplexa mat- och jordbrukssystemen är. Som med mycket annat är matproduktion inte svart eller vit, utan rör sig på en gråskala. Därför är det viktigt att vi har med oss flera perspektiv när vi arbetar mot en mer hållbar framtida matproduktion, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och impactchef hos Matsmart.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil